Anna Holmström är ingen nybörjare när det gäller hundar, hon har haft hund i 57 år. Dessutom driver hon en mjölkgård, vilket gör att hon är van vid att hantera djur och sjukdomsfall. Men när hennes Balder, en fyra månader gammal flatcoated retriever, blev dålig blev det ändå riktigt jobbigt.

– Han fick plötsligt kraftig diarré och började kräkas. Balder blev snabbt väldigt medtagen och ville varken äta eller dricka, berättar Anna.

Orolig för uttorkning

Det var mitt i en värmebölja, 28 grader varmt, och Anna blev orolig för att Balder skulle bli uttorkad.

– Jag är van vid att kalvar kan bli dåliga, men de väger 80 kilo. En liten valp blir allvarligt sjuk mycket fortare.

Anna kontaktade sin lokala veterinärstation, men de kunde inte ta emot Balder akut. Alternativet var att åka till ett större djursjukhus längre bort, något Anna helst ville undvika.

– Dels ville jag inte lägga in honom när han var så liten, jag ville ha honom hemma. Dels så är det ju väldigt dyrt att åka in akut, säger hon.

Tydliga råd gav trygghet

I stället kom Anna att tänka på Agrias sjukvårdsrådgivning, som ingår i hennes försäkring.

– Jag fick prata med en helt fantastisk djursjukskötare. Hon var precis den där trygga rösten man behöver när man är orolig. Hon sa direkt: ”Nu gör vi så här och så här...”, det var som en mamma som tog tag i det.

Valpen Balder tittar in i kameran.Anna fick tydliga och handfasta råd om hur hon skulle hjälpa Balder hemma – köpa speciellt dietfoder, se till att han fick i sig vätska, exakt hur mycket och hur ofta, och vad hon skulle hålla koll på.

– Djursjukskötaren sa att jag måste få i honom minst 20 milliliter vatten varje kvart och att jag skulle ge honom det under ett par timmar. Om han inte blev bättre skulle jag åka in, men hon gav mig verkligen självförtroende att klara det hemma, säger Anna.

Hon uppskattade särskilt att råden skickades på mejl direkt efter samtalet.

– Det var jättebra, för när man är stressad är det lätt att glömma vad som sagts. Att ha allt svart på vitt var en stor trygghet.

Uppföljning och återhämtning

Redan samma kväll började Balder piggna till. Några dagar senare ringde djursjukskötaren upp igen för att höra hur det gått.

– Det var fantastiskt att de följde upp och gav råd om hur jag skulle återgå till vanlig mat, säger Anna.

Hon är tacksam för hjälpen, både för Balders skull och för plånboken.

– Hade jag åkt in och han hade blivit inlagd hade det kostat mig 25 000 kronor för den här natten. Nu fick jag hjälp direkt, slapp åka iväg och Balder blev frisk på bara några dagar.

Anna har rekommenderat sjukvårdsrådgivningen till många av sina hundvänner och hoppas att fler ska få vetskap om den. Hon lyfter också hur viktigt det är att veterinärerna på klinik får tid till de djur som verkligen behöver det.

– Kan jag fixa en diarré hemma eller ett litet sår på en tass, då är det bättre att veterinären har tid med de fall som verkligen behöver hjälp, avslutar hon.

Så här kom artikeln till:

Anna berättade om sina erfarenheter i ett inlägg på sociala medier. Eftersom det var ett så tydligt och fint exempel på hur Agrias sjukvårdsrådgivning fungerar bad vi att få intervjua henne, detta för att kunna sprida kännedom om sjukvårdsrådgivningen till andra djurägare.

Om Agrias sjukvårdsrådgivning