Lyckås är en gammal släktgård där Pål tillhör den åttonde generationen. Numera är hans hustru Helen delägare och verksamheten drivs i tre olika bolag – ett med förädling och försäljning av morötter, ett med grödaodling och ett med slaktgrisproduktion. Men det är morötterna som är motorn.

– Vi har i 12–13 år varit ensam leverantör av konventionellt odlade morötter till Ica, dessutom levererar vi hälften av deras eko-morötter. Det gör att vi kan anpassa och rationalisera verksamheten efter Icas jättelika volymer, berättar Pål Nilsson.

Växer med kunderna

Han får ofta frågan hur familjen vågar ”lägga alla ägg i en korg” genom att satsa så stort på en kund. Men Pål känner sig trygg med att de har valt rätt strategi.

– Ica har 50 procent av den svenska morotsmarknaden och det finns ingen annan leverantör än vi just nu som har kapacitet att leverera de volymerna. Men visst, det kräver mycket av oss som organisation. Vi säger aldrig nej, påpekar han leende.

Vid sidan av att Lyckås Gård levererar 20 000 ton morötter till Ica har man en del skalerier som kunder, plus att företaget exporterar till vissa morotspackerier.

– Vi odlar alltid för mycket, för att inte få brist till den svenska marknaden. Det som blir över säljer vi på export. Vi jagar inte nya kunder utan filosofin är att vi ska växa med de vi har, förklarar Pål Nilsson.

Att vara ensamleverantör innebär att de står för samtliga morötter när det kommer till Icas egna varor. På vissa påsar står det att morötterna kommer från Lyckås Gård, men inte på alla. Sedan är varje Ica-handlare fri att köpa av vem han eller hon vill, till exempel från en lokal producent. Men koncernen förespråkar förstås de egna varorna och där är priset ofta lägre med tanke på mängderna.

Originalet säljer bäst

Pål Nilsson berättar att konsumtionen av morötter har ökat de senaste åren, men han tror kanske snarare att det beror på att vi har blivit fler svenskar än på att vi äter mer per person. Och vi är inte speciellt trendkänsliga.

– Grundmoroten ser ut som den alltid har gjort, det är där volymen ligger. Färdigdelat och färdigrivet är stort i exempelvis USA, men har inte blivit någon ”knall” i Sverige. Då Ica hade Halloweentema för något år sedan blev det viss volym på olikfärgade morötter. Men att sälja andra färger än orange året om är svårt, den nischen får andra odlare hitta. Vad gäller total volym är det försumbart lite till konsument. Snacksmorötter säljer visserligen en del, det ska vi testa, berättar Pål.

Vid sidan av det konventionellt odlade har Lyckås salufört ekologiskt i 22 år. Morötter var tidigt ute på ekomarknaden och har absolut sin plats där, ekologiskt utgör cirka 10–11 procent av försäljningen. Just nu upplever familjen Nilsson att eko-marknaden står ganska stilla, men tidvis har den gått både upp och ner.

– ”Från Sverige”-märket är väldigt starkt för tillfället, det har varit ett jättelyft för hela näringen!

Något som verkligen påverkar försäljningen är tv-reklam, visar Ica morötter i rutan ökar efterfrågan med 50 procent.

– Konsumenten älskar extrapris, sådana är vi nog alla lite till mans! På Lyckås informeras vi om tv-kampanjerna ett halvår innan, för att kunna anpassa produktionen.

Får inte finnas beska toner

Enligt Pål Nilsson är det viktigaste med en morot att den är spänstig och god, den får inte ha någon bittersmak, då har moroten varit utsatt för torka. Hur söt man vill ha den är en smaksak.

– Morötter måste vattnas vid behov. Det mesta som används är grundvatten, sedan kommer en del från sjöar och dammar. Vi odlar på totalt 1 050 hektar, av det äger vi knappt 500 själva. Resten är arrende där vi samarbetar med olika bönder, det går inte att ha egen mark så att det räcker för en så här stor verksamhet, säger Pål Nilsson.

De första morötterna sås i början på mars, sedan pågår huvudsådden till början på juni. Senare på säsongen odlas vintermorötter som täcks med halm ute på fälten från och med oktober. De skördas från jul och fram till slutet av maj. Dessutom har Lyckås Gård ett kyllager under vintern för att morötterna ska stå sig oavsett säsong och väder.

– Det gäller att sprida riskerna och att alltid ha något att skörda, vårt erbjudande är nyskördade morötter året om. Vid vindflykt och hagel måste vi ha alternativ, vi har ett ansvar mot kunderna och kan inte säga ”det går inte att skörda nu”.

Efterfrågan från konsumenterna följer nämligen inte det egentliga skördeåret.

– Vår topp är efter jul, då kan vi sälja hur mycket morötter som helst. På sommaren har vi konkurrens av alla andra grönsaker och av att folk odlar själva, förklarar Pål Nilsson.

Sorteras i fem olika storlekar

I gårdens fabrik jobbar ett 40-tal anställda treskift med rengöring, sortering och packning av morötter. Det börjar med att sten och jord tvättas bort, därefter rengörs och poleras morötterna noggrant tills de är helt fria från jordbakterier. Både dagvatten och vatten från tvätteriet tas omhand och återanvänds. Dessutom producerar Lyckås egen solenergi och står därmed för en tredjedel av elen själva.

– I sorteringen jobbar vi med fem olika storlekar på morötter, en kamera läser av så att varje morot hamnar i rätt storleksfack. De kyls, packas i påsar och fördelas i returbackar inför leverans till butikerna. Det är 12 påsar per back, alltså 12 kilo. Vi jobbar hela tiden mot ordrar, inget paketeras utan en order. Morötterna ska vara så färska som möjligt, säger Pål Nilsson.

Trots flera maskiner som sorterar bort skadade eller missfärgade morötter behövs även ett löpande band där mänskliga ögon granskar produkterna. Men personalen skonas från tunga lyft, det är industrirobotar som hanterar backarna.

– Det blir ändå en del monotona jobb i ett packeri, det kommer man inte ifrån.

Nästan inga morötter slängs

I snitt sorteras 20 procent av morötterna bort. Vid försäljning till konsument är det, i enlighet med EU:s regler, nolltolerans vad gäller exempelvis rötor och fläckar.

– Kvalitetskraven från kunderna ökar hela tiden, men det är ändå oerhört lite av det vi producerar som slängs. Bortsorterade morötter går i huvudsak till jordbruket, exempelvis som foder till mjölkkor. Sedan går även en del till jakt på hösten, jägarna lägger ut morötter till älgarna. Det blir ett lågt pris, men om vi slipper kassera är allt bra, säger Pål Nilsson.

Hållbarhet och långsiktighet är viktiga värden för Pål och Helen på Lyckås Gård. Även om verksamheten är omfattande är de, precis som en stor del av Sveriges lantbrukare, ett familjeföretag.

– Våra barn är involverade och intresserade av att fortsätta med jordbruket. Det är därför vi har vågat satsa, avslutar de.

Om Agrias grödaförsäkring

Agria erbjuder växtodlare en försäkring som ger ekonomiskt skydd om grödan drabbas av hagelskador, om du blir tvungen att så om på våren eller hösten eller om du hittar salmonella i exempelvis lagrad spannmål. Du kan försäkra de flesta grödor såsom stråsäd, trindsäd, oljeväxter, fröer, potatis, sockerbetor och många sorters grönsaker.

Läs mer om att försäkra grödor