Redan från början märkte Isabella hur lätt det var att bli osäker när något oväntat hände katterna. Som när Frost hade svalt en hårtofs, trots att hon försökte hålla tofsar och hårband borta lyckades han ändå hitta en.
– När jag upptäckte det hade han redan ätit upp den. Det var för sent att göra så mycket åt det, men då var det väldigt skönt att kunna ringa och rådfråga Agrias sjukvårdsrådgivning. Behöver jag åka in? Vad ska jag vara uppmärksam på, vad ska jag titta efter för symtom? De kunde även rekommendera vilken klinik som passar att åka till om det skulle behövas. Det var väldigt skönt att få den hjälpen.
Hon fick rådet att hålla Frost under uppsikt och se till att han åt och drack som vanligt, samt gick på lådan.
– Frost ogillar inte direkt veterinären, men han tycker inte heller att det är jättekul att lastas in i bur och åka i väg. Tofsen kom sedan ut den naturliga vägen i kattlådan, så det var skönt att vi slapp åka in.
Trygghet för djur och ägare
Att ha någon att prata med när oron tar över har blivit en stor trygghet för Isabella.
– Jag blir väldigt nervös när något sådant här händer och då är det jätteskönt att kunna prata med en djursjukskötare eller veterinär, att kunna beskriva exakta symtom och bli lugnad.
Möjligheten att ha kontakt via videosamtal är något hon särskilt uppskattar. Hedvig, som Isabella adopterade från ett katthem när hon var runt sju månader, har också fått hjälp av sjukvårdsrådgivningen.
– Hedvig är mer försiktig än Frost och har ibland varit kinkig med maten. Plötsligt slutade hon äta och gick snabbt ner i vikt.
Under samtalet med Agrias sjukvårdsrådgivning fick Isabella filma Hedvig. Djursjukskötaren såg då att Hedvig slickade sig runt munnen innan hon åt – något Isabella själv inte hade lagt märke till – vilket kan betyda att katten mår illa. Efter tips om en annan typ av foder blev Hedvig bättre inom en dryg vecka.
– I vanliga fall hade jag åkt in med henne, men nu slapp vi ett veterinärbesök. Hedvig avskyr att åka till veterinären vilket stressar upp både henne och mig, så det betydde mycket att slippa det.
Ett bollplank i vardagen
Sjukvårdsrådgivningen har blivit ett bollplank i vardagen. Tidigare åkte Isabella ofta till veterinären eftersom hon var osäker på hur allvarliga katternas åkommor var. Nu känner hon sig tryggare.
– Det är ju som med små barn, man kan inte prata med katterna. I och med att det inte riktigt går att kommunicera är det jätteskönt att få experthjälp. Man känner sig mycket lugnare, jag kan ofta bli ganska stressad om jag märker att katterna inte mår bra, säger hon och fortsätter:
– Då har sjukvårdsrådgivningen varit till stor hjälp. Hade jag inte haft den här möjligheten hade jag antingen stressat upp mig själv väldigt mycket eller åkt in till veterinären.
Så här kom artikeln till:
Isabella har gått med i Agrias digitala kunpanel och berättade först om sina erfarenheter som svar på en enkätfråga. Eftersom det var ett så tydligt och fint exempel på hur Agrias sjukvårdsrådgivning fungerar bad vi om att få intervjua henne, detta för att kunna sprida kännedom om sjukvårdsrådgivningen till andra djurägare.