– Man blir så osäker. Är det allvarligt, eller är jag bara överdrivet orolig? Det är då det är toppen att kunna ringa till Agrias sjukvårdsrådgivning och bara stämma av, berättar Lisen Marinkovic-Thorén.

Trygghet i oroliga stunder

Lisen har använt Agrias sjukvårdsrådgivning flera gånger, både för Ziggy och för sin tidigare katt. För henne är det viktigaste att få prata med någon som kan djur och som kan hjälpa henne att avgöra om det är dags att söka vård.

Katten Ziggy på en stol inomhus.– Jag tycker om att man blir bekräftad. Att någon lyssnar och säger om mina misstankar stämmer, eller om jag kan ta det lugnt. Det är så skönt att ha någon att bolla med, säger hon.

När Ziggy kom hem med sin svullna tass fick Lisen rådet att ta kontakt med en klinik för undersökning, då Agrias djursjukskötare misstänkte att det rörde sig om ett huggormsbett. Det var inte helt lätt att hitta ett djursjukhus som kunde ta emot direkt, men samtalet med rådgivningen gav ändå stöd och vägledning.

– Jag fick kontaktuppgifter till kliniker, men det var mest den där första kontakten som var viktig för mig. Att någon säger "du gör rätt, åk in och kolla upp det här", det betyder mycket.

Uppskattar videofunktionen

Som kattägare vet Lisen att det ibland händer saker, särskilt med aktiva katter som Ziggy och hans företrädare.

– Min förra katt var en riktig slagskämpe, så jag har ringt rådgivningen ganska ofta. Det är skönt att kunna stämma av, för att veta om man bör åka till veterinären eller kan avvakta.

Hon uppskattar också möjligheten att använda video eller skicka bilder när det behövs.

– Det är jättebra att man kan visa upp katten direkt. Ibland är det svårt att förklara hur något ser ut, och då är det enklare att visa.

Någon som förstår hur det känns

Efter besöket på kliniken fick Ziggy åka hem, efter tre–fyra dagar hemma blev han dock plötsligt sämre och fick åka in akut till djursjukhuset. Han fick snabbt hjälp och fick spendera natten där, men kom hem igen dagen efter och var då pigg och som vanligt igen.

– Katter är verkligen speciella. Ena stunden är de jättedåliga, nästa dag är allt som vanligt. Men det är skönt att veta att man kan få hjälp och råd när man behöver det, av någon som kan djur och som förstår hur det känns. Det gör stor skillnad, säger Lisen.

Så här kom artikeln till:

Lisen har gått med i Agrias digitala kundpanel och berättade först om sina erfarenheter som svar på en enkätfråga. Eftersom det var ett så tydligt och fint exempel på hur Agrias sjukvårdsrådgivning fungerar bad vi om att få intervjua henne, detta för att kunna sprida kännedom om sjukvårdsrådgivningen till andra djurägare.