Veronica har haft häst i många år, men en allvarlig ridolycka för två och ett halvt år sedan förändrade allt. Hon ramlade av sin unghäst, krossade en kota i ryggen och trodde länge att hon aldrig skulle rida igen. Men när längtan efter häst blev för stor hittade hon valacken Lucky Marco. En fantastisk individ hon beskriver som “en på miljonen, snällare häst finns inte”.
Någon månad efter köpet skulle Veronica kvällschecka hästarna i hagen hemma på gården i Gnarp, när hon upptäckte att Lucky Marco inte var sig själv.
– Han såg lite moloken ut och var ovillig att röra sig. Jag tänkte att han hade blivit halt och började känna igenom honom. Det fanns inga sår eller något tecken på en spark, men till slut såg jag att han hade som en stor lårkaka på insidan av ena bakbenet, en rejäl svullnad, berättar Veronica.
Veterinärbristen oroar
På landsbygden är det inte alltid lätt att snabbt få tag på veterinär, särskilt inte kvällstid. Veronica hade länge funderat på vem hon egentligen kunde ringa om det skulle bli akut.
– Eftersom jag nyss hade skaffat häst igen och därmed tecknat en ny försäkring, då är man ju ofta duktig på att läsa vad som faktiskt ingår, kom jag på att jag hade sett det här med Agrias sjukvårdsrådgivning.
Att kunna ringa och få hjälp, även efter åtta på kvällen, blev en stor lättnad. Den digitala veterinären hon blev bokad till gav tydliga instruktioner om hur hon skulle ta hand om Lucky Marco. Han fick komma in från sommarbetet och spendera natten inne så att Veronica kunde hålla koll på hans temperatur.
– Det var så skönt att få prata med någon som kunde ge råd och lugna mig. Jag fick förhållningsregler och kunde dessutom gå in och läsa journalen efteråt, så att jag visste exakt vad jag skulle göra. Det är så lätt att glömma bort vad som egentligen sades när man är stressad och orolig.
Sparade tid och pengar
Dagen efter var Lucky Marco feberfri och svullnaden började gå ner av sig själv. Veronica kontaktade sin egen veterinär för att berätta vad som hänt och vad Agria hade rekommenderat, och fick bekräftat att hon gjort rätt. Sjukvårdsrådgivningen försäkrade också att de fanns tillgängliga om Lucky Marco skulle bli sämre eller få feber.
– Det här kostade mig inte en krona extra eftersom det ingick i försäkringen, det tycker jag är fantastiskt. Att kunna filma och visa min häst, och få råd direkt, sparade både tid och pengar. Om något händer igen kommer jag absolut att ringa sjukvårdsrådgivningen först.
Orsaken till Lucky Marcos svullnad förblev ett mysterium, men Veronica berättar att det troligen rörde sig om en reaktion på ett insektsbett.
Så här kom artikeln till:
Veronica har gått med i Agrias digitala kunpanel och berättade först om sina erfarenheter som svar på en enkätfråga. Eftersom det var ett så tydligt och fint exempel på hur Agrias sjukvårdsrådgivning fungerar bad vi om att få intervjua henne, detta för att kunna sprida kännedom om sjukvårdsrådgivningen till andra djurägare.