För Linda Löfs 14-åriga dotter Malin är ponnyn Lizzie en uppskattad bästa vän. Lizzie, eller Lismoy Girl som hon egentligen heter, är en irländsk connemara på åtta år och en riktig allroundponny. Men framför allt är hon en trygg kompis i stallet.

En vinterdag red medryttaren ut på Lizzie i skogen, när de mötte en bil som plötsligt halkade till i en isig backe. Lizzie blev rädd och tvärvände, ryttaren tappade balansen och båda föll omkull.

– När de kom tillbaka till stallet såg vi direkt att något inte stod rätt till. Lizzie var rejält halt på vänster bak, men det fanns ingen synlig svullnad, berättar Linda.

Som hästägare är det lätt att känna sig maktlös i sådana situationer. Är det en fraktur, en ledskada eller "bara" en kraftig smäll? Linda, som själv är läkare, visste att det ibland kan vara svårt att avgöra allvaret – särskilt när det gäller djur som inte kan berätta var det gör ont.

Digitalt bollplank gav trygghet

Linda valde att kontakta Agrias sjukvårdsrådgivning. Via appen kunde hon snabbt få kontakt med en veterinär och visa upp Lizzie via videosamtal.

– Jag ville få vägledning, hur akut är det? Kan vi vänta till imorgon, eller måste vi åka in direkt? Det var värdefullt att kunna visa upp henne i realtid, gå och springa med henne framför kameran och få råd utifrån det veterinären såg, säger Linda.

Ponnyn Lizzie med två tävlingsrosetter bredvid sin matte.Samtalet gav familjen stöd, samtidigt som de fick tydliga råd om hur de skulle gå vidare.

– Vi fick bekräftat att det var okej att avvakta och bokade en tid på klinik senare under veckan, istället för att stressa iväg sent på kvällen. Det sparade oss både oro, tid och pengar – och framför allt slapp vi utsätta Lizzie för onödig transport när hon hade ont.

På kliniken ett par dagar senare undersöktes Lizzie med bland annat böjprov och ultraljud.

– Hon hade antagligen fått en ordentlig lårkaka, men de kunde inte hitta några allvarliga skador. Hon fick vila ett par veckor och sedan var hon tillbaka i fin form. Det var en stor lättnad, berättar Linda.

Vill göra rätt – både för hästen och veterinärerna

Hon reflekterar över hur värdefullt det är att ha tillgång till rätt expertis när man står inför svåra beslut som djurägare.

– Det är klart att man vill göra rätt för sitt djur, men man vill också använda veterinärernas resurser på ett klokt sätt. Det finns inte hur många veterinärer som helst som jobbar dygnet runt och det känns bra att inte belasta dem i onödan. Samtidigt vill man ju inte ta några risker. Att kunna prata med någon som kan hästar och få ett professionellt svar – det ger trygghet.

Så här kom artikeln till:

Linda har gått med i Agrias digitala kundpanel och berättade först om sina erfarenheter som svar på en enkätfråga. Eftersom det var ett så tydligt och fint exempel på hur Agrias sjukvårdsrådgivning fungerar bad vi om att få intervjua henne, detta för att kunna sprida kännedom om sjukvårdsrådgivningen till andra djurägare.