För att hålla din hund frisk har du med Agria Hundras Extra tillgång till en digital hälsokoll i Agria-appen. Den finns till för att göra det lättare för djurägare att bedöma sin hunds tillstånd och lär dig att identifiera eventuella avvikelser i ett tidigt stadium. 

Inför ditt samtal

Inför ditt samtal ombeds du att fylla i ett formulär i Agria-appen med ett antal frågor om hundens hälsa. Det innebär att djurägaren själv i första hand känner och tittar igenom sin hund och gör en bedömning utifrån formulärets frågor. Du kommer bland annat få svara på frågor om din hunds allmäntillstånd och undersöka din hund genom att titta och känna på hunden. Du och veterinären kommer sedan tillsammans att gå igenom frågorna och svaren, veterinären kan även be djurägaren att visa upp delar av hunden under videomötet och föreslå skadeförebyggande åtgärder.

Frågor och svar om digital hälsokoll

Du får erbjudandet en gång per Hundras Extra försäkrad hund och försäkringsår. Du får erbjudandet ungefär 10 månader efter nyteckning eller förnyelse.

Erbjudandet hittar du i Mitt Agria ca 10 månader efter nyteckning eller förnyelse. När du får erbjudandet kommer du också få ett mejl eller sms som berättar att du har ett nytt erbjudande att ta del av.

Erbjudandet används i Agria-appen. Du bokar själv tid i appen enligt instruktioner i erbjudandet för att utföra den digitala hälsokollen. Inför samtalet besvarar du frågor om din hunds hälsa direkt i appen. Frågorna och dina svar kommer ligga till grund för samtalet med veterinären.

Erbjudandet kan inte överlåtas, men du kan ge behörighet till din hunds försäkring i Agria-appen till exempelvis en partner. De kan på så sätt genomföra den digitala hälsokollen i ditt ställe och använda ditt erbjudande.

Samtalet är ca 10 minuter långt.

Erbjudandet kan ej överlåtas till annan person eller annan hund. Erbjudandet är personligt och gäller bara dig som försäkringstagare med angiven hund.

Erbjudandet är giltigt i tio månader från utfärdandedatum, men upphör omedelbart att gälla om din försäkring Agria Hundras Extra avslutas (oavsett orsak) under giltighetsperioden. Detsamma gäller om du under giltighetsperioden ändrar din försäkring till en annan försäkringsprodukt.

Om du fått ett erbjudande om en digital hälsokoll och ser det på Mitt Agria men inte när du loggar in i Agria-appen kan det betyda att ditt djur inte är sammankopplat med den individuella försäkringen. För att koppla ditt djur kan du ta bort djuret i Agria-appen och sedan välja "Lägg till djur" och hämta via e-postadress. Då kommer ditt erbjudande om digital hälsokoll att komma upp automatiskt.

Nej, erbjudandet kan inte bytas mot andra vaccinationer, tjänster, varor eller pengar.

I ett videosamtal är möjligheterna begränsade och det är viktigt att ha i åtanke att det aldrig kan ersätta en fysisk veterinärkontroll, besiktning eller undersökning. Resultatet av hälsokollen kan inte användas för att friskförklara en hund, utan är ett hjälpmedel för djurägaren att bedöma sin hunds tillstånd och för att lära sig identifiera eventuella avvikelser i ett tidigt stadium.

Inför samtalet ombeds djurägaren att fylla i ett formulär i Agria-appen, avseende ett antal frågor avseende hundens hälsa. Det innebär i praktiken att djurägaren själv i första hand känner igenom/tittar igenom sin hund och gör en bedömning utifrån formulärets frågor. Djurägaren och veterinären kommer sedan tillsammans att gå igenom frågorna och svaren, veterinären kan även be djurägaren att visa upp delar av hunden under videomötet och föreslå skadeförebyggande åtgärder.

Då hälsokollen görs under en begränsad tid kan det vara så att kunden efter samtalet blir kontaktad av Agria för vidare sjukvårdsupplysning utifrån eventuella fynd som görs under samtalet. Sjukvårdsupplysning ingår i ditt försäkringserbjudande. Vid behov får du träffa en veterinär direkt i Agria-appen eller hjälp att boka tid hos utvald klinik. 

Om du inte svarar på den avtalade tiden som du bokat samtal med veterinär kommer du att få en journal utskickad med noteringar utifrån den informationen som veterinären tagit del av i dina svar från frågeformuläret. Erbjudandet om digital hälsokoll kommer därmed förbrukats, även om det uppföljande samtalet inte sker.

Är du orolig för ditt djurs hälsa?

Kontakta Agrias sjukvårdsrådgivning i Agria-appen eller ring 0775-88 88 88. Vi finns till för dig när du känner oro för ditt djurs hälsa.