I Agrias djurförsäkringar ingår sjukvårdsrådgivning dygnet runt, alla dagar i veckan, vilket ger trygghet för djurägare när deras djur inte mår bra. Sjukvårdsrådgivningen bemannas av legitimerade djursjukskötare och djurvårdare, som varje dag hjälper mängder av oroliga djurägare med råd och stöd.
Elizabeth Ferrer köpte sin ragdoll Nieve (bild till höger, foto: Privat) för drygt ett år sedan. En dag i början av maj ville Nieve plötsligt inte äta och var lös i magen.
– Eftersom hon inte åt blev jag orolig att något var fel. Jag fick kontakt med en trevlig djursjukvårdare genom min försäkring. Efter att ha konstaterat att Nieve inte var akut sjuk fick jag tips om särskild mat som var snäll mot magen, och sjukvårdsrådgivningen hjälpte mig även med receptfritt läkemedel som jag kunde köpa på apoteket, berättar Elizabeth.
En första kontakt
När en kund kontaktar Agrias sjukvårdsrådgivning, via vanligt telefonsamtal eller videosamtal, är djursjukskötarna den första kontakt de möter. I de fall djuret behöver en veterinärmedicinsk bedömning bokar sjukvårdsrådgivningen ett digitalt besök hos Agrias veterinärer, som rekommenderar om djuret kan vårdas hemma eller behöver uppsöka klinik.
Var tredje kund som kontaktar Agrias sjukvårdsrådgivning behöver inte uppsöka en fysisk veterinär. Det gör att antalet veterinärbesök minskar, vilket hjälper till att bromsa kostnadsutvecklingen inom djursjukvården. Det är avgörande för att människor även i framtiden ska ha råd att ha djur.
Eftersom Nieves allmäntillstånd i övrigt var bra, blev tipset att ge henne skonkost i form av kokt ris och kyckling. Det fick Nieve att piggna till.
– Efter tre dagar mådde Nieve mycket bättre. Det var så skönt att inte behöva åka in till veterinär på klinik, jag var så nöjd att vi fick hjälp direkt. Jag fick dessutom råd om vilket foder som skulle kunna passa Nieve framöver, så att hon inte skulle få fler problem med magen, säger Elizabeth.
Mycket att lära sig
Nieve är Elizabeths första och enda katt, och som ny djurägare är det mycket att lära sig.
– Jag fick många bra tips av djursjukvårdarna. Katter kan ju vara lite svåra att avläsa, så jag är så glad att de kunde hjälpa mig så snabbt. Jag är tacksam att uppfödaren tipsade mig om att försäkra min katt hos Agria när jag köpte henne. Det är även så smidigt med appen, jag har fått flera tips där – bland annat om hur jag bäst sköter min katts päls, Nieve har ju så mycket päls.
Idag mår Nieve bra och är sitt vanliga jag igen, till Elizabeth Ferrers stora glädje.
– Nieve sover med mig varje natt och hon följer mig överallt hemma. Jag är så tacksam för hjälpen jag fick av sjukvårdsrådgivningen, den hjälpte inte bara Nieve utan gjorde även mig mycket lugnare.