– Vi strävar alltid efter att hålla försäkringspremien på en rimlig nivå, för att så många hästar som möjligt ska kunna få djursjukvård efter behov. Samtidigt ser vi ett stort behov av att agera och hitta en långsiktig lösning som håller över tid för alla parter, säger Mikael Theorén, affärsområdeschef för häst på Agria.

Flera möjliga orsaker

Under den senaste femårsperioden har de totala skadekostnaderna för hästar skenat och trenden fortsätter i samma tempo. Orsakerna till att tre parametrar – antal veterinärbesök, antal skador samt utbetalad försäkringsersättning – har ökat med runt 50 procent skulle kunna vara nya behandlingsmetoder och ökad kompetens. Det gör i sin tur att fler diagnoser behandlas.

Andra tänkbara orsaker kan vara att hästägare besöker veterinär för enklare problem som egentligen inte behöver veterinärvård, att det görs akutbesök på kvällar och helger för icke akuta skador vilket resulterar i extra jourtillägg, samt att fler återbesök bokas in.

Parallellt med att antalet veterinärbesök ökar är både hästägare och andra aktörer väl medvetna om att tillgången på yrkesverksamma veterinärer minskar på flera håll i landet. Hur ska denna ekvation gå ihop?

Relevant vård till rätt kostnad

För att möta hästarnas och hästägarnas behov inför Agria nu möjligheten att få hjälp med sjukvårdsrådgivning dygnet runt alla dagar på året – det vill säga att lotsas fram till rätt vård, i rätt tid och på rätt nivå.

– Vi vill ta ansvar för försäkringskollektivets gemensamma medel genom att hjälpa hästägare till den klinik som erbjuder relevant djursjukvård till rätt kostnad inom lämplig tidsram utifrån hästens behov av vård. Alla hästar ska naturligtvis hänvisas till den vård som krävs, men alla måste inte träffa en fysisk veterinär. Genom att enbart hänvisa de hästar som är i behov av djursjukvård till klinik används resurserna på ett smartare vis, särskilt då det är brist på veterinärer. Med en akut sjuk häst ska du självklart söka vård direkt, säger Mikael Theorén.

Hjälp av legitimerad djursjukskötare

För att få hjälp kontaktar hästägaren Agria, som har öppet dygnet runt. Hästägaren pratar med en legitimerad djursjukskötare eller erfaren djurvårdare som gör en första bedömning av vårdbehovet.

Utifrån samtalet rekommenderas hästägaren att antingen avvakta och se hur symtomen utvecklas, eller så får hen träffa en veterinär direkt i Agria-appen. Därefter får hästen antingen vård hemma i stallet eller rekommendation att boka tid på en fysisk klinik. En akut sjuk eller skadad häst ska snarast åka till klinik.

59 procent klarar sig med veterinära råd

Agria har sedan ett par år tillbaka erbjudit digital veterinärrådgivning. Fördelningen av vårdbehovet bland de hästar vars ägare varit i kontakt med en digital veterinär visar tydligt vilken potential det finns i att använda de veterinära resurserna smartare.

Av de hästkunder som kontaktat digital veterinär via Agria fick 59 procent råd och stöd för hemvård, 29 procent rekommenderades att boka tid hos en fysisk veterinär och 12 procent uppmanades att snarast åka in till en fysisk klinik för akutvård. Detta visar att mer än hälften av fallen klarade sig med egenvård hemma i stallet efter stöd och råd från veterinär.

– Tillsammans med hästägarna kan vi bromsa de skenande skadekostnaderna. Vår sjukvårdsrådgivning ger flera fördelar som att kunderna slipper betala självrisk för åkommor som inte behöver djursjukvård på klinik, de sparar sitt försäkringsbelopp till allvarligare skador och slipper lasta hästen för att åka till veterinären. För oss på Agria betyder det att vi fortsatt kan sträva efter att hålla försäkringspremierna på en rimlig nivå, säger Mikael Theorén.

Agrias sjukvårdsrådgivning kan ses som ett komplement till hästägarens vanliga veterinär, som ibland kan vara svår att nå dygnet runt eller inte alltid har den efterfrågade specialistkompetensen.