Tre månader efter att du har tecknat din Häst Extra-försäkring, eller tre månader efter din årliga försäkringsförnyelse, syns erbjudandet om att boka digital hälsokoll inne på Mitt Agria.
Syftet med kollen är att erbjuda ett veterinärsamtal med skadeförebyggande råd och att ge hästägare möjlighet att bolla vardagsfrågor. Du bokar alltså in samtalet när din häst är frisk, det ska inte användas vid symtom på sjukdom. Då ska du istället kontakta Agrias sjukvårdsrådgivning.
– Vårt gemensamma mål är att din häst ska hålla sig frisk, sund och glad under lång tid. Vanliga funderingar under hälsokollarna kan handla om att hästen blir lös i magen, att den visar stress när den borstas eller om den behöver täcke eller inte, säger veterinär Linda Dunbäck och fortsätter:
– Många hästägare undrar vad de ska ge för tillskott för att komma till rätta med ett visst problem. Men för mig handlar det om att hitta grundorsaken till exempelvis lös avföring, snarare än att försöka behandla symtom.
Fyller i formulär om hästen
I samband med att du bokar tid för digital hälsokoll får du fylla i ett kort formulär om din hästs hälsa och vardagsrutiner. Formuläret innehåller frågor om hästens hull, vad och hur den äter, om den har några matsmältningsrelaterade problem och hur mycket den rör på sig. Dessutom kan du ange om det finns någon specifik fråga du vill ta upp under samtalet.
Inför den inbokade hälsokollen, som sker via videosamtal i Agriaappen och tar cirka 10 till 15 minuter, läser veterinären dina formulärsvar och funderar igenom de frågeställningar du har tagit upp.
– Självklart kan vi inte hitta alla svar på en kvart, många frågor är komplexa. Men jag brinner för att ge hästägaren konkreta verktyg att jobba vidare med. Har exempelvis familjen en ponny som barnet inte kan rida tillräckligt ofta, då kanske ponnyn kan hänga med på förälderns powerwalk och få lite extra motion?
Linda Dunbäck berättar att samtalen ofta handlar om beteenderelaterade vardagsfrågor. Exempelvis att hästen nafsas eller inte vill lämna stallplanen vid ridning eller körning. En annan vanlig fundering är hur man får sin häst att bygga muskler.
– Vissa hästar har drabbats av återkommande kolik och då gäller det ofta att utesluta de vanligaste orsakerna genom att gemensamt gå igenom hästens rutiner, inklusive utfodring och miljö. Andra har ämnesomsättningssjukdomar och då kan frågan handla om hur man bör tänka gällande bete till sommaren.
Problem kan ofta förebyggas
Många sjukdomar och beteendeproblem går att förebygga med rätt ”management”. Alltså med god hästhållning, träning och hantering.
– Visst, det kan alltid hända saker även om man sköter sin häst exemplariskt. Men exempelvis kolik, magsår, ledinflammationer och beteendeproblem går ofta att förebygga, säger Linda Dunbäck.
Nyckeln är att tänka att vi ska behandla en häst som en häst, då kommer många av verktygen och svaren automatiskt.
– Det kan handla om hur hästens miljö ser ut gällande trygghet och social kontakt, hur hästen utfodras och hur mycket den får chans att röra sig. Basen är alltid hästens naturliga beteenden och behov, man hittar många av svaren där, säger Linda Dunbäck.
Hon menar att alla hästägare kan ha nytta av den digitala hälsokollen eftersom veterinären anpassar nivån och frågorna. Men många som bokar har fått erbjudandet i och med att de köpt en ny häst och därmed har tecknat en ny försäkring.
– Ofta har man lite smekmånad de första veckorna, men när den tidigare ägarens system ”går ur kroppen” på hästen kan det dyka upp utmaningar. Allt byts och är nytt – stall, hage, kompisar, foder och träning, säger Linda Dunbäck och fortsätter:
– Ett av mina vanligaste råd är att våga fråga förra ägaren om han eller hon har stött på problemet och hur den personen, som känner hästen, skulle ha gjort. Det tar tid att lära känna en ny häst, minst ett år eftersom du behöver umgås med hästen under alla årstider.
Ingen fråga är dum eller för liten
Hennes erfarenhet är att hästägare vill göra rätt, men så är det tio personer i stallet som säger tio olika saker och man blir osäker. Ibland kan Linda Dunbäck behöva ge hästägaren lite självförtroende, bekräfta att ”du tänker rätt”.
– Det är din häst, du måste inte lyssna på allt och alla. Sök kunskap från bra källor och dubbelkolla sådant du hör. Exempelvis är sajten Hästsverige jättebra!
Hon har full förståelse för att man som hästägare inte har möjlighet att förbättra allt till hundra procent. Kanske är du inackorderad och styr inte över rutiner och inköp.
– Men fem eller tio procent bättre kan fortfarande göra jättestor skillnad för hästen.
Linda Dunbäck har en uppmaning till hästägare som bokar sin digitala hälsokoll – våga ta upp om det är något i din hästs beteende eller i träningen som ligger och gnager i bakhuvudet. Det är ofta skönt att få diskutera om något ”är normalt” eller kan behöva ses över.
– Ingen fråga är dum eller för liten! Jag som är veterinär men även hästägare vet hur många funderingar som följer under livet med häst och jag hoppas att jag kan finnas som ett bollplank. Allt handlar om att skapa bra grundförutsättningar för att få en hållbar och nöjd häst under lång tid.
Sommaren är på ingång, vad får du för säsongsrelaterade hälsofrågor?
– Nu är det mycket kring bete, ska hästen vila helt eller hållas i gång? Sedan är det viktigt att tänka på de foderbyten som sker, blir bytet för hastigt ökar tyvärr kolikrisken. Många är duktiga när de ska vänja in hästen på bete, men glömmer kanske att det blir ett nytt foderbyte när man stallar in igen.
Så funkar din hästs digitala hälsokoll
- Du får erbjudandet en gång per Häst Extra-försäkrad häst och försäkringsår.
- Erbjudandet hittar du på Mitt Agria tre månader efter nyteckning eller förnyelse.
- Du bokar själv tid i Agriaappen enligt instruktionen i erbjudandet.
- Inför samtalet med veterinären besvarar du frågeformuläret i appen om din häst hälsa.
- Dina svar ligger sedan till grund för videosamtalet med veterinären, som genomförs i Agriaappen och tar cirka 10–15 minuter.
* En digital hälsokoll kan inte användas för att friskförklara din häst eller ersätta en fysisk undersökning på veterinärklinik.