Hanna Mårtensson bor på Öland och har jobbat på Agria som legitimerad djursjukskötare sedan november 2021. Innan dess har hon jobbat på djursjukhus och kliniker, samt på andra rådgivningstjänster i flera år.

 – För mig är kontakten med djurägarna jätteviktig. För att kunna hjälpa djuret måste man bygga upp förtroende och tillit i samtalet för att de ska kunna förklara på ett bra sätt vad som hänt.

Namn: Hanna Mårtensson

Yrke: Legitimerad djursjukskötare

Familj: Man, två barn, Chihuahuan Hollie och Cavaliern Milo 

Namn: Hanna Mårtensson

Yrke: Legitimerad djursjukskötare

Familj: Man, två barn, Chihuahuan Hollie och Cavaliern Milo 

 

Hanna jobbar ibland dagpass men oftast kvällar, och tycker om att prata med djurägare under kvällspassen.

 – Jag tycker om att jobba kväll, det är väldigt trevligt och folk har hunnit komma hem och observerat djuret annorlunda och mer ingående än om de ringer på lunchrasten när de bara är hemma en kort stund för att titta till dem, säger Hanna

Hanna jämför jobbet med att jobba på spädbarnsavdelningen på ett sjukhus. Eftersom djuren, likt spädbarnen, inte kan föra sin egen talan. Därför är kontakten med djurägaren väldigt viktig för att kunna hjälpa djuret.

Hon berättar att det är en stor skillnad på samtalen beroende på när djurägaren ringer in under dygnet. På kvällarna har man mer tid tillsammans med sitt djur, vilket kan göra det lättare att få fram den information som behövs för att göra en bedömning. Men det kan också väcka mycket oro hos djurägaren att komma hem och upptäcka att något inte står helt rätt till med djuret efter en lång dag på jobbet.

 – Ofta har hunden varit på hunddagis eller katten har varit ensam hela dagen och man märker att något är fel först när man kommer hem. Man upptäcker att djuret kräkts men har ingen aning om när på dagen det har skett eller har fått höra på hunddagiset att hunden inte helt har varit som vanligt, säger Hanna.

Situationer som uppstår under natten

Ofta ringer djurägare in med frågor om mag- och tarmproblematik hos djuren. Det allra vanligaste samtalet handlar om att man upptäckt att hunden eller katten har kräkts någonstans i hemmet eller ätit något olämpligt.

Djursjukskötarens uppgift är att – tillsammans med med djurägaren – klura ut vad som faktiskt har hänt med djuret och se till att få den information som behövs för att göra en bedömning. Hanna beskriver en situation som uppstod med en hundägare som ringde in sent på kvällen efter att han upptäckt att en av hans tre hundar hade kräkts. Även fast alla tre hundars allmäntillstånd var bra när han ringde in till Hanna så var han orolig och visste inte riktigt hur han skulle agera.

 – Då får jag mer sikta in mig mer på att få reda på så mycket information som går och sedan göra det lugnt för honom, eftersom vi troligen behöver avvakta och invänta eventuella ytterligare symtom som gör att vi kan gå vidare i rådgivningen, säger Hanna.

Och jobbet handlar till stor del om att kunna lugna djurägarna som ringer in och känner oro för sitt djur. Ofta handlar det om att kunna ge råd om hur en situation ska hanteras på bästa sätt, lugna oron och återkoppla några timmar senare för att se till att allt gått bra.

 – För att få en första bedömning av djurets mående så kanske djurägarens bild av hur det ser ut inte riktigt stämmer överens med hur det egentligen är just för att de är så stressade, berättar Line Roschat, som jobbat som djursjukskötare på Agria sedan januari 2022.

Namn: Line Roschat

Yrke: Legitimerad djursjukskötare

Familj: En son och Chihuahuan Tulla, en hund hon köpte av Polisen efter att de omhändertagit henne när hon var tre år gammal. Idag är Tulla 10 år gammal.

Namn: Line Roschat

Yrke: Legitimerad djursjukskötare

Familj: En son och Chihuahuan Tulla, en hund hon köpte av Polisen efter att de omhändertagit henne när hon var tre år gammal. Idag är Tulla 10 år gammal.

Mysigt och viktigt att jobba natt

Planen för Line var egentligen att flytta till Spanien på heltid och det var därför hon valde att söka ett jobb som gjorde att hon kunde jobba vart som helst. Men under pandemin 2020 tvingades de att vara kvar i Sverige och nu har de inga planer på att flytta. Idag bor hon i Uppsala där hon jobbar på klinik två dagar i veckan och resterande dagar jobbar hon kväll eller natt på Agria.

 – Från början var det för att få ihop jobbet med mitt jobb på kliniken. Sen har jag gått ner en dag i veckan från tre dagar till två dagar på kliniken, och jag har blivit kvar på Agria för att jag tycker det är viktigt att jobba på natten, säger Line.

Line beskriver hur hon fick upp ögonen för att jobba natt efter att hon sett en serie som liten. En röst i natten hette programmet som sändes på 80-talet, och i serien träffar vi en före detta polis som jobbar som värd för ett nattradioprogram där lyssnare ringer in med deras historier och problem.

 – Jag tyckte det var så mysigt att han satt där själv. Dessutom är det i regel oftast ganska viktigt och akut för de som ringer på natten, och då känns det väldigt bra att kunna hjälpa till när ingen annan finns tillgänglig, säger Line.

Att orka ta de tuffa samtalen

Det svåraste med jobbet är att behöva ge dåliga nyheter till oroliga djurägare. Speciellt när det handlar om att förbereda ägarna inför ett tufft besök hos veterinären.

 – Ibland kan man behöva förbereda djurägarna på att besöket hos veterinären imorgon kan bli jobbigt. Och det kan vara särskilt svårt när det är barn med på högtalartelefon. De är ofta ledsna när de ringer in och säger att de antingen fått ett negativt besked från en veterinär redan eller så kan jag med min kunskap förstå att de behöver åka till en klinik imorgon och att de behöver förbereda sig på att det kan bli en negativ utgång, säger Hanna Mårtensson.

En annan tuff situation som kan uppstå under kvällen och natten är när personer ringer in med ett sjukt djur och inte har möjlighet att åka med djuret till en klinik.

 – Jag tycker att det är väldigt svårt när de ringer och bor på orter långt bort och det inte finns någon hjälp att få i närheten. Alltså om de måste åka 20, 30 mil till närmsta veterinär som öppnar imorgon klockan åtta och de är sjuka nu. Det är inte kul, säger Line.

Ibland ringer även djurägare in efter att deras djur avlidit i hemmet, och de behöver hjälp med nästa steg.

 – När det blir färre och färre veterinärkliniker som har öppet dygnet runt så innebär ju det att man har färre möjligheter att kunna få hjälp med sådana saker på kvällar och nätter, säger

Rätt vård vid rätt tid

Men att finnas där när ingen annan är tillgänglig är också något som inspirerar Line till att göra det bästa jobbet hon kan. Det handlar om rätt vård, i rätt tid, på rätt nivå.

 – Agrias kunder får hjälp från första stund hela vägen genom rådgivningen dygnet runt. Kunderna får hjälp med en första bedömning av vilken typ av vård djuret behöver, och dessutom kan vi också se till att djurägare inte åker i onödan till veterinärer utan kan få hjälp att åka till en klinik anpassad just för det specifika ärendet.

Att kunna finnas där när ingen annan finns där är det bästa med jobbet, tycker både Line och Hanna.

 – Att få hjälpa till, alltså att finnas där när ingen annan finns där och ge en trygghet och lösning på problemet, det känns väldigt bra. Ofta ringer djurägarna tillbaka och säger att hjälpen vi har gett har fungerat och att de är så tacksamma för att de slapp åka till en klinik, säger Hanna.

Är du orolig för ditt djurs hälsa?

  • Kontakta oss om ditt djur mår dåligt
  • Få råd av våra legitimerade djursjukskötare eller djurvårdare
  • Vid behov bokar vi en veterinär i Agria-appen eller hos en utvald klinik

Ladda ner appen 0775-88 88 88 

Vid akut sjukdom eller vid svår skada ska du alltid uppsöka veterinär direkt.