Agriakortet - frågor och svar

Agriakortet är ett samarbete mellan Agria Djurförsäkring och Wasa kredit som är Länsförsäkringars specialistföretag inom respektive område. Kortet är ett VISA-kort framtaget till fördel för djurägare som är försäkrade i Agria, kliniker och djursjukhus. Kortet erbjuder dessutom alla kortinnehavare delbetalning och andra förmåner – för djurens bästa.

Wasa kredit väger samman uppgifterna i din ansökan och gör en kreditupplysning. Med hjälp av uppgifterna kan de avgöra om du kan få ett Agriakort.

Ja, i svenska och utländska uttagsautomater kan du ta ut kontanter med den pinkod som tillhör ditt kort.

Avin ska nå dig senast den 17:e i månaden. Om du inte har fått din avi kan du kontakta Wasa kredit på telefon 08-635 39 80 eller på mejl agriakortet@wasakredit.se.

Ring Spärrservice på telefon 010-494 70 02. Om du befinner dig utomlands ringer du +46 10-494 70 02. Spärrservice har öppet dygnet runt och accepterar collect call. Om du vill ha ett nytt kort är du välkommen att ringa oss, gärna något dygn efter att du spärrat ditt kort.

Följande gäller för att få ett Agriakort:

  • Fyllda 20 år
  • Fast Svensk inkomst på lägst 110 000 kronor per år av tjänst eller pension
  • Folkbokförd i Sverige i minst tre år
  • Inga betalningsanmärkningar 
  • Fast anställning sedan 6 månader

Kreditgränsen väljer du själv efter vad som passar din ekonomi, mellan 30 000 och 100 000 kronor. 

Du kan när som helst ändra din kreditgräns, via följande alternativ:

  • Appen för Agriakortet
  • Agriakortets kundadministration på Wasa kredit via mejl agriakortet@wasakredit.se eller på telefon 08-635 39 80 så skickar vi dig en blankett för ändring av önskat kreditbelopp.

Vi skickar ditt kort inom två veckor från det att din ansökan blivit godkänd. I samband med det skickas också din personliga pinkod hem till dig.

Ja, du kan ansöka om ett extra Agriakort i appen för Agriakortet eller så kan du kontakta Agriakortets kundadministration på Wasa kredit på telefon 08-635 39 80 så hjälper dem dig. Kortet kostar 110 kr per år.

I kreditbedömningen tittar Wasa kredit på uppgifterna i din ansökan samt den kreditupplysning de tagit. Uppgifterna i ansökan och kreditupplysningen vägs ihop och det kan därför vara svårt att ge dig den avgörande anledningen till avslaget. Vid frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Agriakortets kundadministration på Wasa kredit via mejl agriakortet@wasakredit.se eller på telefon 08-635 39 80

Agriakortet är ett VISA-kort som du kan använda för inköp och uttag världen över, helt räntefritt upp till 58 dagar. Du kan själv dela upp dina betalning via appen Agriakortet eller via anslutna kliniker. Här kan du se vilka kliniker som är anslutna.

Här kan du ta del av villkoren för reseförsäkringen (pdf), reseförsäkringen regleras via Länsförsäkringar.

Ladda ner appen för Agriakortet där kan du bland annat se dina köp. Appen finns både i Itunes (App Store) och i Google Play.

Kontakta Agriakortets kundadministration på telefon 08-635 39 80 eller via mejl agriakortet@wasakredit.se så hjälper vi dig.

Agriakortet är ansluten till säkerhetslösningen Verified by Visa. När du handlar via en internetbutik som också är ansluten till säkerhetslösningen får du bekräfta med Mobilt BankID att det är du och ingen annan som genomför betalningen. 

Har du utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta Wasa kredits kreditavdelning på 08-635 38 39 för att vi så fort som möjligt kan stoppa eventuella utbetalningar. 

Du gör en adressändring av din folkbokföringsadress till Skatteverket. Vi uppdaterar våra register efter Skatteverkets en gång per vecka och får då din nya adress.

Du kan alltid betala in mer än det belopp som står på avin. Du kan själv välja att betala in ett högre belopp än det som aviserats, genom att ange det högre beloppet när du betalar fakturan från Agriakortet.

Du har samma OCR-nummer varje månad som står på din avi. Din avi kan du se i appen för Agriakortet.  Bankgironumret är 103-1012, inbetalningen sker till Agrias samarbetspartner Wasa Kredit.