Agriakortet - frågor och svar

Här kan du läsa vanliga frågor och svar om Agriakortet.

Vad är Agriakortet?

Agriakortet är ett samarbete mellan Agria Djurförsäkring och Wasa kredit som är Länsförsäkringars specialistföretag inom respektive område. Kortet är ett VISA-kort framtaget till fördel för djurägare som är försäkrade i Agria, kliniker och djursjukhus. Kortet erbjuder dessutom alla kortinnehavare delbetalning och andra förmåner – för djurens bästa.


Hur gör ni en kreditprövning?

Wasa kredit väger samman uppgifterna i din ansökan och gör en kreditupplysning. Med hjälp av uppgifterna kan de avgöra om du kan få ett Agriakort.


Vad kostar Agriakortet?

Alla kostnader, räntor samt villkoren för kortkrediten hittar du här


Kan jag ta ut kontanter med kortet?

Ja, i svenska och utländska uttagsautomater kan du ta ut kontanter med den pinkod som tillhör ditt kort.


När kommer min avi för kortet?

Avin produceras runt den 5:e varje månad och ska nå dig senast den 15:e i månaden. Om du inte har fått din avi kan du kontakta oss på telefon 08-635 39 80 eller på mejl agriakortet@wasakredit.se.


Jag behöver spärra mitt kort. Hur gör jag?

Ring Spärrservice på telefon 010-494 70 02. Om du befinner dig utomlands ringer du +46 10-494 70 02. Spärrservice har öppet dygnet runt och accepterar collect call. Om du vill ha ett nytt kort är du välkommen att ringa oss, gärna något dygn efter att du spärrat ditt kort.


Följande basvillkor gäller för att få ett Agriakort:

  • Fyllda 20 år
  • Fast Svensk inkomst på lägst 110 000 kronor per år av tjänst eller pension
  • Folkbokförd i Sverige i minst tre år
  • Inga betalningsanmärkningar 
  • Fast anställning sedan 6 månader

Hur mycket kredit kan jag få?

Kreditgränsen väljer du själv efter vad som passar din ekonomi, mellan 15 000 och 100 000 kronor. Du kan när som helst ändra din kreditgräns, kontakta Agriakortets kundadministration på Wasa kredit via mejl agriakortet@wasakredit.se eller på telefon 08-635 39 80 så skickar vi dig en blankett för ändring av önskat kreditbelopp.


När får jag Agriakortet?  

Vi skickar ditt kort inom två veckor från det att din ansökan blivit godkänd. I samband med det skickas också din personliga pinkod hem till dig.


Kan jag ansöka om ett extrakort för Agriakortet och hur mycket kostar det?

Ja, du kan ansöka om ett extra Agriakort. Kontakta Agriakortets kundadministration på Wasa kredit via mejl agriakortet@wasakredit.se eller på telefon 08-635 39 80 så hjälper vi dig. Kortet är gratis första året och kostar därefter 110 kr per år.


Jag fick avslag på min kreditansökan om Agriakortet. Varför?  

I kreditbedömningen tittar Wasa kredit på uppgifterna i din ansökan samt den kreditupplysning de tagit. Uppgifterna i ansökan och kreditupplysningen vägs ihop och det kan därför vara svårt att ge dig den avgörande anledningen till avslaget. Vid frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Agriakortets kundadministration på Wasa kredit via mejl agriakortet@wasakredit.se eller på telefon 08-635 39 80


Var kan jag använda mitt kort?

Agriakortet är ett VISA-kort som du kan använda för inköp och uttag världen över, helt räntefritt upp till 55 dagar. På anslutna kliniker kan du välja att dela upp din betalning. Här kan du se vilka kliniker som är anslutna.


Var finns villkoren för reseförsäkringen?

Här kan du ta del av villkoren för reseförsäkringen, reseförsäkringen regleras via Länsförsäkringar.


Kan jag som har kortet se mina köp?    

Här kan du logga in för att se dina köp på ditt Agriakort. Länken leder till Agriakortets kreditgivare och samarbetspartner Wasakredit.


Jag har glömt min personliga kod, vad gör jag?   

Kontakta Agriakortets kundadministration på telefon 08-635 39 80 eller via mejl agriakortet@wasakredit.se så hjälper vi dig.


Hur registrerar jag mitt Agriakort för Verified by VISA, säker internetbetalning?

För att kunna registrera ditt lösenord loggar du in på Mitt Agriakort, klicka här för att komma till inloggningen. Länken leder till Agriakortets kreditgivare och samarbetspartner Wasakredit.


 

Vad ska jag göra om jag utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld?

Har du utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta Wasa kredits kreditavdelning på 08-635 38 39 för att vi så fort som möjligt kan stoppa eventuella utbetalningar. 

Du ska även polisanmäla händelsen och spärra din kreditupplysning hos UC. Genom att spärra din kreditupplysning försvårar du för nya bedrägerier. 


Hur kan jag skydda mig mot bedrägerier på internet?

eSpärr från UC är ett kostnadsfritt skydd mot att någon obehörig utnyttjar din identitet för att handla på internet hos de företag som är anslutna. Bedrägerier på internet med hjälp av kapade identiteter ökar. Registrerar dig på www.esparr.se och minska risken för att bli utsatt.

Har du utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta Wasa kredits kreditavdelning på 08-635 38 39 för att vi så fort som möjligt kan stoppa eventuella utbetalningar. 

Du ska även polisanmäla händelsen och spärra din kreditupplysning hos UC. Genom att spärra din kreditupplysning försvårar du för nya bedrägerier. Kontakta Kundadministrationen på telefon 08-635 39 80 eller på mejl agriakortet@wasakredit.se. Vi skickar en blankett om uppsägning till dig. Kreditkortet ska klippas itu och skickas till Wasa Kredit tillsammans med ifylld blankett om uppsägning.


Jag har flyttat, hur adressändrar jag?    

Du gör en adressändring av din folkbokföringsadress till Skatteverket. Vi uppdaterar våra register efter Skatteverkets en gång per vecka och får då din nya adress.


Kan jag betala extra?    

Du kan alltid betala in mer än det belopp som står på avin. Du kan själv välja att betala in ett högre belopp än det som aviserats, genom att ange det högre beloppet när du betalar fakturan från Agriakortet.


Vad är det för OCR-nummer och bankgiro för kortet?     

Du har samma OCR-nummer varje månad som står på din avi. Bankgironumret är 856-8586, inbetalningen sker till Agrias samarbetspartner Wasa Kredit.