Vitamin- och mineralguide för häst

Vit häst äter hö i vinterhage.
Här kan du läsa om olika vitaminer och mineraler och hur de påverkar hästens kropp.
  • Vitamin A, retinol, är fettlösligt. I växande gräs, gröna grönsaker och morötter finns ett förstadium (provitamin) till vitamin A och heter Betakarotin. Vitamin A är nödvändigt för tillväxten och för att bygga upp och bibehålla en bra benstruktur, för ögats skymningsseende och för att öka hudens och slemhinnornas motståndskraft mot infektioner. Betesgående hästar kan bilda vitamin A från det karotin som finns i gräs. Betakarotin främjar också fertiliteten hos ston och hingstar. Vitamin A är ett fettlösligt vitamin. Överutfodring av (retinol) kan vara skadligt. Med Betakarotin finns inte denna risk.
  • Vitamin B 1, tiamin, är vattenlösligt. Tiamin fungerar som ett coenzym för omvandling av blodsocker till energi. Brist på tiamin yttrar sig följande, dålig aptit, trötthet, irritation, viktförlust samt dålig koordinationsförmåga. Tiamin finns i alla spannmålsprodukter, bryggerijäst, ärt och balj växterr
  • Vitamin B 2, riboflavin, är vattenlösligt. Riboflavin deltar i förbränningen av kolhydrater. Brist yttrar sig oftast som ökad infektionskänslighet i slemhinnor och överkänslighet för ljus. Riboflavin finns i bryggerijäst, baljväxter och bladväxter.
  • Vitamin B 6, pyridoxin, är vattenlösligt. Pyridoxin medverkar i mer än 50 olika enzymaktioner och har stor betydelse vid proteinsyntesen, vid bildning och omsättning av aminosyror. Vitamin B 6 spelar indirekt en viktig roll för hjärnans och nervernas funktioner. Brist ger depressioner, överkänslighet och krampanfall. Finns i bryggerijäst, flingor.
  • Vitamin B 12, cyanokobalamin, är vattenlösligt och spelar en viktig roll vid bildningen av röda blodkroppar. Vid brist uppstår låga blodvärden, deformerade blodceller men också skador på nervsystemet kan förekomma. Finns i bryggerijäst samt i alger.
  • Vitamin C, askorbinsyra, är vattenlösligt. Liksom de flesta djur producerar hästen själv sitt C-vitamin. Vitamin C behövs för antikroppsbildningen (motverkar infektioner), hjälper kroppen att ta upp järn, sårläkning, blodkärlens hållfasthet. Brist kan ge trötthet, dålig aptit och ökad mottaglighet för infektioner. Brist hos häst är ovanlig. Dock skall nämnas att det verkar som utfodring av torkade nyponskal har en lugnande inverkan på nervösa hästar.
  • Vitamin D, kolekalciferol, är fettlösligt och nödvändigt för att tarmen ska kunna ta upp kalcium och fosfor. Behov av vitamin D är ökat under tillväxten. Brist kan medföra deformation av skelettet. D-vitamin bildas i huden när den utsätts för solljus. Finns i olja.
  • Vitamin E, tokoferol är fettlösligt. Har en egenskap som antioxidant och förhindrar oxidation i fodersubstanser, främst fetter. Vitamin E har betydelse för bland annat, immunförsvaret, fertiliteten, neurologiskt, muskelvävnad samt vid kraftansträngningar. Finns i spannmål, vegetabiliska oljor, vetegroddar.
  • Viramin F, är en essentiell omättad fettsyra så som bla linolsyra, linolensyra och arkidonsyra. Briser kan ge håravfall, klåda och torr hud.
  • Vitamin K, stärker vårt skelett och får blodet att koagulera. Vitamin K tas lättare upp om man äter något fett. Brist kan ge högt blodtryck, muskelsvaghet, förvirrning och depression. Syntetiseras under normala förhållanden i tillräcklig mängd av mikroberna i hästens tarmkanal.
  • Pantotensyra, är en nödvändig beståndsdel i ett enzym som har en central roll vid bildning och nedbrytning av kolhydrater, fetter och proteiner. Brister kan orsaka rubbningar av nervernas funktion, nedsatt koordinationsförmåga, störningar i tarmfunktionen samt håravfall. Finns rikligt naturligt, så brist uppstår sällan. Bildas av bakterier i tarmen. Finns i bryggerijäst, spannmål, soja och i gröna växter.
  • Biotin, finns i spannmål, bryggerijäst och ärtor. Brist på biotin är osannolik. Dock har det visat sig att ökad utfodring av biotin hos häst, har effekt på hovtillväxt och hornkvalitet. Brist på biotin kan ge trötthet, dålig aptit och hudproblem.
  • Niacin, nikotinsyra, behövs för förbränningen i cellerna, för huden och nervsystemet. En essentiell aminosyra – tryptofan – kan omvandlas till niacin i kroppen. Brist kan ge trötthet, aptitlöshet och nervositet. Finns i jäst, vetegroddar, vetekli. Den som stressar behöver mer niacin än den som inte gör det.
  • Folinsyra, deltar som coenzym vid bildandet av nukleinsyror ( DNA & RNA) och vid syntes av hemoglobin. Brist leder till blodbrist. Finns i jäst samt i gröna växter. Vid folsyraupptaget behövs zink. Exakt dagsbehov är inte känt.
  • Kalcium, måste tillföras genom fodret och behövs för skelettet men också för blodets koagulering, reglering av syra – basbalansen i blodet, för musklernas, nervernas och njurarnas funktioner. Finns i bl a gräs, alger, lucern.
  • Fosfor, samverkar med Kalcium vid skelettets uppbyggnad, viktig för ämnesomsättningen, nerver- njur- och hjärtfunktion. Relationen kalcium/fosfor är viktigt, över- eller underskott av det ena mineralet kan medföra svåra skelettskador med åtföljande hälta.
  • Kolin, viktig för vår matsmältning och för levern då vitaminet avgiftar olika ämnen. Något rekommenderat dagligt intag finns inte.
  • Molybden, behövs för olika enzymer, bla urinsyreomsättningen. Hur ämnet omsätts i kroppen och vilken effekt det har är ännu ganska okänt. Hos djur har man sett att lågt molybdenintag har sänkt aptiten och hämmat tillväxten
  • Jod, behövs för bildande av ämnesomsättnings-hormoner som bildas i sköldkörteln och som bla bildar proteiner samt stimulerar förbränning.
  • Järn, behövs för transporten av syre från lungorna, genom blodbanorna och till kroppens alla vävnader.
  • Magnesium, fungerar som aktivator för ett flertal enzymsystem bl a kolhydratmetabolismen (ämnesomsättningen). Finns rikligt i spannmål. Skyddar hjärta och blodkärl, stärker nerv- o muskelfunktionerna och behövs för att cellerna ska fungera.
  • Mangan, hjälper cellens försvar mot fria radikaler och hjälper till i omsättningen av kolhydrater och fetter.
  • Natrium, har betydelse för nerv- och muskelcellernas retbarhet. Vi tillför hästen natrium via saltsten.
  • Kalium, reglerar nervretningen för musklerna. Lucern och hö är rikt på kalium.
  • Koppar, behövs för ett flertal av kroppens enzymer, bla sådana som påverkar omsättningen av järn och syre. Även i cellens försvar mot fria radikaler. Brist kan uppstå i samband med tarmsjukdomar och som följd av överdosering av zink.
  • Zink, cirka 70 enzymer i kroppen är beroende av zink. Viktigt för genbildning och produktion av protein.
  • Selen, samarbetar med E-vitaminet, förebygger cellskador samt minskar tungmetallers skadeverkningar. Överutfodring är giftigt!
  • Kobolt, behövs för att mikroberna skall kunna bilda vitamin B12. Brist på kobolt leder till att djuren tappar aptiten, minskad tillväxt, ruggig hårrem och i riktigt allvarliga fall kan de drabbas av blodbrist. Brist gör även att djuren blir känsligare för lunginflammationer och parasiter.
  • Ca-pantotenat, kallas även vitamin B5. Viktig för cellernas tillväxt, däribland hudcellerna och motverkar uttorkning av huden. Hjälper till att läka sår.
  • Methionin, verksamt vid fettomsättningen.
Källa: Bokebacken.com
Gillar? 1 av 2 gillade, 2,5 i betyg