Sätt igång hästen efter betet

Allt eftersom börjar nu hästarna plockas in från betet och det är dags att sätta igång med träning inför höstens eventuella tävlingar. En bra start är viktig för att få hästen att hålla i längden.

Hur man sätter igång efter betet beror såklart på vilken häst man har, hur länge den har gått på bete och om den ridits lite eller vilat helt. Generellt kan man säga att en häst inte hinner tappa så mycket kondition och muskelmassa om den går på bete sex veckor eller kortare tid och igångsättningen kan därför gå lite snabbare.

Självklart varierar det från häst till häst, precis som människor har hästar olika lätt att komma i kondition och att tappa den. Vad man ska tänka på är att ändå ta det lugnt i början för att vänja leder och senor vid den ökade belastningen.

Lägg upp ett program – följ det

Börja med att lägga upp ett träningsprogram eller igångsättningsschema innan du tar hem hästen från betet. Finns det någon tävlingsstart att ta hänsyn till? Ska du ut och tävla bör hästen sättas igång senast sex veckor innan själva tävlingsstarten.

Börja i skritt

Börja med att skritta hästen. Öka längden på skrittpassen successivt tills du är ute och skrittar ungefär en timme om dagen. Därefter är det dags att lägga in korta travpass som även de ökar successivt i längd.

Rid gärna i skogen, klättra och gå över stock och sten, det tränar både styrka och smidighet.

Roadwalks

Något som är bra för att få upp konditionen, men också för att stärka leder och senor är långa pass i lugnt tempo, på varierat underlag. Framför allt är hårt underlag stärkande för leder och senor, men det gäller att rida på rätt sätt om man till exempel ska trava på asfalt.

Om du ska rida på hårt underlag, tänk på:

  • Att börja med korta pass för att successivt stärka senor och leder.
  • Hästens hovar ska vara i god kondition och skodda med ordentliga beslag. Säg gärna till din hovslagare att du planerar att träna en del på hårt underlag.
  • Linda hästen runt om så att senorna har stöd.
  • Hästen måste ridas i balans, så att den bär sig på rätt sätt och den ska ridas i ett lugnt tempo.

Att jogga hästen och variera mellan lugn trav och skrittpass är en utmärkt träningsform och även en häst i tävlingskondition mår bra av det. Att vara ute i två-tre timmar är inget problem för en häst med bra grundkondition. Viktigt är att variera underlaget.

Lyssna på hästen

Efter en-två veckors skritt och travjobb kan man så smått börja arbeta hästen på banan igen. Börja lugnt och i kortare arbetspass. Lägg stor vikt på lösgörande arbete och öka pressen allt eftersom. Lyssna på hästen, den får gärna bli lite svettig, men inte slut.
 
Självklart ska man alltid ha koll på hästens allmäntillstånd, men under själva igångsättningen är det extra viktigt att ha koll på några saker. Hästen ska till exempel få tillbaka normal andhämtning inom rimlig tid efter ett träningspass.

Benen måste kännas igenom före och efter varje träningspass så att inte en sena eller led blivit överansträngd. Känner du minsta lilla reaktion i benet, ta det lugnare igen. Kyl gärna benen efter ridning. Hästen kan också få träningsvärk efter de första ridpassen på hopp- eller dressyrbanan och då kan det vara vettigt att lägga in ett par dagar med enbart skritt i skogen, eller lättare joggning.

Alternativ till ridning

Tömkörning är ett bra alternativ till ridning, inte bara under igångsättningsperioden utan även under resten av året. Hästen får träna utan ryttarens tyngd och ryttaren får möjlighet att se hur hästen rör sig från marken.

Lägg gärna in ett pass eller två i veckan under igångsättningen, när själva skrittfasen är förbi. Tänk på att inte hålla på för länge varje pass.

Ta det lugnt med kraftfodret

Om hästen äter kraftfoder när den är installad, är det viktigt att inte ge för mycket kraftfoder direkt efter betet - öka fodret successivt så att hästen får vänja sig. Ta gärna hjälp av en foderrådgivare om du är osäker på vad din häst ska äta.

Gillar? 4 av 5 gillade, 4 i betyg