På Agrias sjukvårdsrådgivning jobbar kunnig och utbildad personal dygnet runt med att via telefon hjälpa kunder med sjuka eller skadade hästar. Michaela Richter har, precis som många av sina kollegor, tidigare jobbat på klinik.

– Det fungerar på ett liknande sätt som 1177 gör för människor, vi är ett första steg på vägen när en kund söker vård för sin häst. I vissa fall kan vi djursjukskötare hjälpa kunden direkt, eller så får hen träffa en veterinär i Agria-appen. I andra allvarligare fall handlar det om huruvida hästägaren ska köra in hästen till klinik eller inte, berättar Michaela.

Svarar dygnet runt

Det är högst tryck på sjukvårdsrådgivningen under kvällar, nätter och helger, tider då det kan vara svårt att komma i kontakt med annan vårdgivare.

– Oroliga hästägare vill gärna ha någon att bolla med, de vill höra om de är på rätt spår och när det kan vara dags att åka in till veterinär. Många frågor handlar om ifall de ska köra hästen till klinik redan under natten, eller om de kan vänta till morgonen. Det handlar ofta om många timmars resväg, säger Michaela och fortsätter:

– Jag tror att det bygger upp en väldig trygghet för den hästägare som står där hemma själv i stallet. Vi kan följa upp dem under hela natten om det behövs, ända tills de är framme på kliniken.

Michaela tempar en häst.
Tempa gärna hästen inför samtalet. Foto: Sophia Maule

Vanligt med kolikfall

En av de vanligaste orsakerna till att kunder ringer Agrias sjukvårdsrådgivning är att hästen visar symtom på kolik. För att få en uppfattning om hur dålig hästen är vill Michaela veta temp, om den äter, om den har bajsat och kissat, hur hästen låter i andning och tarmljud och om den svettas.

– Det är många pusselbitar som är väldigt viktiga. Kolik har inte alltid de där klara symtomen, men det första jag gör är att försöka avgöra hur akut det är, få ett hum om hur hästen faktiskt mår så att jag ser hästen framför mig. Jag måste få upp en bild av hästen genom ägarens information.

Om det inte verkar akut, men ändå finns misstankar om kolik, uppmanas ägaren oftast att varva korta promenader med vila i boxen.

– För att få klart för sig om hästen matvägrar helt kan det vara bra att erbjuda den någon lockande mat, som mash eller betfor. Jag vill också att ägaren ska lägga örat mot hästens buk på båda sidor och lyssna efter tarmljud, det brukar vara rätt tydligt när det är helt tyst. Även en ovan hästägare brukar kunna urskilja om det faktiskt gurglar där inne.

Vid akuta fall uppmanas hästägaren att genast åka till en fysisk klinik, eventuellt med operationsmöjligheter. Av sjukvårdsrådgivningen kan hen få hjälp med kontaktuppgifter och råd inför resan.

Michaela lägger örat mot hästens buk och lyssna efter tarmljud.
Lägg örat mot hästens buk och lyssna efter tarmljud. Foto: Sophia Maule

Hjälp med veterinärbokning

I icke-akuta fall, där de legitimerade djursjukskötarna eller erfarna djurvårdarna ändå anser att hästägaren behöver veterinära råd, får kunden träffa en veterinär i Agria-appen. I väntan på veterinären kan ägaren bli uppmanad att till exempel tempa hästen eller promenera ett varv till, för att se hur den svarar på det.

– Det gör vi för att veterinären ska få en lite klarare bild. Vi guidar även hästägarna om de behöver hjälp att ladda ner appen, det kan vara tacksamt om man är stressad och orolig.

Sjukvårdsrådgivningen följer upp alla fall, antingen i form av återkoppling från den veterinär som har tagit över eller genom kontakt med kunden någon dag senare.

– Det är skönt att själv få ett avslut på ett fall man haft, vissa gånger blir du personligt engagerad och väldigt berörd. Man kan verkligen förstå den där känslan, ensamheten att som hästägare stå där och inte få hjälp. Det är nästan så att man är där med dem just då, så du vill gärna veta hur det har gått.

Michaela Richter konstaterar att veterinärbristen som råder i delar av landet märks av i flera av samtalen som kommer in till sjukvårdsrådgivningen.

– Kunder berättar ibland att de inte har fått komma in med sin häst, att de inte kunnat få hjälp på något annat sätt. En del är nästan lite desperata, då är det skönt att vi kan prata med dem och även koppla in veterinär om det behövs. Kunderna är så otroligt tacksamma, det är ett väldigt roligt jobb, avslutar hon.

Häst Extra – Agrias nya ridhästförsäkring

Den 1 december 2023 lanserades försäkringen Häst Extra Veterinärvård, med Agrias mest omfattande veterinärvårdsskydd. Sjukvårds- och veterinärrådgivning dygnet runt ingår. Du kan gå onlinekurser för att samla poäng, med möjlighet att sänka din kostnad nästa försäkringsår. Dessutom erbjuds ett årligt fodersamtal med veterinär om hästhållning/rutiner.

Vill du veta mer, eller kanske byta till Häst Extra från din nuvarande ridhästförsäkring? Kontakta ditt ombud eller Agrias kundcenter på 0775-88 88 88.

Läs mer om Häst Extra Veterinärvård