Agria vill öka huskattens status

Av Sveriges 1 250 000 katter är bara drygt 41 procent ID-märkta. För en hundägare däremot är det självklart att id-märka och registrera sin hund. Hela 92 procent av våra hundar har en ID-märkning. Nu vill Agria Djurförsäkring sätta fokus på huskatter och höja statusen för svenskarnas populäraste husdjur.

– Det är dags att höja kattens status! Vi har sett en stor förändring av kattens roll i hemmet från stallkatt till en nära familjemedlem under de senaste tjugo åren, men det är fortfarande en ganska lång resa kvar innan den hamnar på samma nivå som våra hundar, säger Patrik Olsson, affärsområdeschef smådjur, Agria Djurförsäkring.

Ett bevis på det är att endast 41 procent av katterna har en ID-märkning medan hela 92 procent av hundarna har varit hos veterinären och fått en märkning. En ID-märkning hjälper katten att identifieras och hitta hem om den skulle försvinna eller skadas. Eftersom många katter saknar ID-märkning översvämmas kattstallen med nya ägarlösa katter som exempelvis övergivna sommarkatter.

– Nu vill vi sätta blandraskatten i rampljuset, och ge den all uppmärksamhet. Huskatter får ju som bekant inte ställas ut på samma villkor som raskatter och hamnar sällan på röda mattan.  Med Agrias nya utmärkelse Best in Home får katter som aldrig fått chansen att bli Best in Show en egen tävling.

En annan värdemätare för katternas status är andelen försäkrade katter. 80 procent av hundarna är försäkrade, medan endast 36 procent av katterna. Alltfler vill kunna hjälpa sin katt om den skadas eller bli sjuk.

– Katterna ökar stadigt i vårt bestånd och ligger på en stabil kurva uppåt. Om man väl kommer till veterinären blir besöket för en katt lika kostsamt som för en hund, det börjar många kattägare bli medvetna om, säger Patrik Olsson.

Agrias kampanj ”Best in Home” bjuder alla huskatter på en alldeles egen plats i sociala medier på Instagram. Klicka på länken och läs hur du och din katt kan tävla om de fina priserna. Första pris är bland annat ett års kattförsäkring hos Agria.