Behovet av djursjukvård ökar i takt med fler djur i våra hem. Kanske har hunden ätit något olämpligt, katten blivit biten eller hästen har ett svullet ben. Om det händer en kväll eller helg kan det vara svårt att få tag i ordinarie veterinär. Här fyller djurens egen sjukvårdsupplysning, Agrias Telefonveterinär, en viktig funktion. 

– Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett om man är kund hos Agria eller inte. De senaste åren har vi märkt att behovet av råd ökar. Allt fler väljer att skaffa djur och dagens djurägare är måna om sina djur, säger Lotta Möller, veterinär på Agria Djurförsäkring.

600 samtal i månaden

Varje månad svarar Agrias Telefonveterinär på cirka 600 samtal från oroliga djurägare. Hälften av samtalen innebär att djurägarna kan avvakta med att åka till veterinär, och därmed spara den extra utgift som ett besök hos en jourveterinär kostar.

Agrias Telefonveterinär är tillgängliga vardagar 16-24 och helger 7-24, tider då det kan vara svårt att nå ordinarie veterinär. Telefonnumret är 0900-100 51 61.

Agrias Telefonveterinär bemannas av 11 legitimerade veterinärer. Om jourhavande veterinärer är upptagna, kopplas samtalet till en telefonsvarare där man lämnar namn och telefonnummer. Svar kommer senast inom en timme.

Det här är Agrias Telefonveterinär

  • Rådgivning av legitimerad veterinär inom en timme
  • Telefonnummer 0900-100 51 61
  • Telefontid vardagar 16-24 och helger 7-24 
  • 85 procent av de som har ringt rekommenderar tjänsten
  • Agria Djurförsäkring lanserade tjänsten redan 1990

Det går inte att ringa telefonveterinären från mobilt kontantkort eller från en telefon som är spärrad för betalsamtal. Tjänsten är gratis för alla Agriakunder. Övriga betalar 250 kronor. Operatörens normala samtalsavgifter tillkommer.