Storsatsning på amatör- och montélopp genom samarbete mellan Agria och STC

Det finns för få tävlingar som uppmuntrar amatörerna att utvecklas, tycker Agria Djurförsäkring och Svenska Travsportens Centralförbund, STC. Av den anledningen satsar Agria och STC på ett nytt samarbete där en stor del av satsningen handlar om att stödja tävlingar för amatörer och monté.

Det finns för få amatörer i travsporten och medelåldern på de aktiva blir inte lägre. Av den anledningen inriktas ett nytt samarbete mellan Agria och STC på att främja amatörtrav och monté. Agriatravet, med 72 amatör- och montélopp från norr till söder i Sverige och finaler på Solvalla, är en av de aktiviteterna som ska sporra traventusiaster. Tävlingarna är öppna för alla amatörer med tävlingslicens – tjejer, killar, unga och gamla. Det finns för närvarande ca 1400 amatörkuskar och ca 600 montéryttare.

– Många som är ridintresserade har fått upp ögonen för travsporten genom monté. Vi tror att Agriatravet på detta sätt kan locka många nya traventusiaster, att fler blir travintresserade, inte minst tjejer och kvinnor, säger Stefan Fur, affärsområdeschef Häst Agria Djurförsäkring.

– Vi är glada över det nya samarbetet och satsningen på amatör och montésporten. Det är angeläget att dessa grupper kan stimuleras så att breddprofilen i svensk travsport ytterligare förstärks, säger Johan Abenius, utvecklingschef på STC.

Avtalet som tecknats mellan Agria Djurförsäkring och STC gäller under hela 2009 med option på förlängning i ytterligare två år. Förutom denna breddsatsning genom Agriatravet riktar sig Agrias totala satsning inom travet även till eliten, bland annat genom huvud­sponsor­skapet av Svenskt Travkriterium.

– Att satsa både på bredd och på elit är självklart eftersom dagens körsvenner blir morgon­dagens elitstjärnor. En satsning är även nödvändig för att få fram nya svenskfödda stjärnhästar och för att Sverige ska ha en tätposition som travnation, säger Stefan Fur.