Relevanta krav

Vår webbplats omfattas av kraven i de delar av vårt flöde där du kan köpa försäkringar, vilket denna redogörelse avser. Tillgänglighetsdirektivet och nationell lag styr vilka krav som är relevanta. Sammanfattningsvis handlar det om att alla användare ska kunna uppfatta, förstå och hantera vår webbplats.

Hur vi uppfyller tillgänglighetskraven

Möjligt att uppfatta

Enligt god tillgänglighet ska du som användare kunna ta till dig och uppfatta informationen och funktionerna, oavsett eventuell nedsatt förmåga. Agria har identifierat ett antal brister inom detta område men arbetar löpande med att åtgärda dessa. Inom denna kategori finns 21 kriterier att uppfylla, och för tillfället har vi följande identifierade brister;

  1. Bilder saknar text som hjälpmedel 
  2. Bristfällig struktur på sidor vad gäller sektioner och rubriker 
  3. Inmatningsfält saknar vissa attribut i koden som tydliggör syftet
  4. Vi använder färg som bärare av information
  5. Färgkontrasten är för låg i texter/länkar 
  6. Några texter klipps av i vissa situationer
  7. För låg färgkontrast på kontroller, som till exempel inmatningsfält
  8. Vi har innehåll som dyker upp när man hovrar eller sätter fokus

Möjlighet att hantera

Användargränssnitt och navigation ska vara möjlig att hantera på flera sätt. Till exempel ska alla funktioner gå att använda utan en datormus. Inom denna kategori har vi identifierat följande brister;

  1. Alla funktioner går inte att använda med tangentbord
  2. Vi ger ingen möjlighet att hoppa över återkommande innehåll
  3. Vissa sidor har inte beskrivande titlar i webbläsaren
  4. Tabbordningen är inte alltid logisk
  5. En del länktexter kräver omgivande kontext för att vara fullt begripliga, och vissa förklarar inte att de öppnas i nytt fönster 
  6. Vi har rubriker med samma text trots att innehållet är olika, och ibland är instruktioner missvisande 
  7. Delar av gränssnittet har svag, eller saknar helt, fokusram
  8. Det synliga namnet matchar inte alltid med namnet som presenteras för hjälpmedel

Möjligt att förstå

Informationen i och användandet av gränssnittet måste också vara möjligt att förstå. Inom denna kategori har vi identifierat följande brister;

  1. Delar av webbplatsen kan vara på ett annat språk utan att informera ditt hjälpmedel eller översättningstjänst
  2. Inkonsekvent namngivning på likadana objekt
  3. Otydlighet i hantering av felmeddelanden samt dess information
  4. Otydlighet gällande etiketter eller instruktioner vid ifyllnad av formulärfält
  5. Vi föreslår inte alltid hur fel ska åtgärdas vid inmatningsfel

Robust

Webbplatsen ska vara kompatibel med en bred mängd webbläsare och hjälpmedel. Inom denna kategori har vi identifierat följande brister;

  1. Fel i webbplatsens html-kod, vilket kan orsaka svårigheter att alltid presentera innehållet korrekt
  2. Namn saknas på kontroller och knappar. Status kommuniceras inte till hjälpmedel
  3. Resultatet av utförda handlingar kommuniceras inte till hjälpmedel

Användarens inställningar

Webbplatsen ska respektera inställningar som våra användare har gjort i operativsystemet eller i webbläsaren. Inom denna kategori har vi identifierat följande brister;

  1. Vi har inget mörkt läge
  2. Delar av gränssnittet försvinner i högkontrastläge

Hur vi har gjort bedömningen

Bedömningarna har utförts av våra interna tillgänglighetsspecialister med mångårig erfarenhet av granskningar gällande digital tillgänglighet. Till sin hjälp har följande verktyg och metoder använts:

  • Automatiska verktyg: Axe och IBM Equal Access m fl.
  • Manuell granskning.
  • Skärmläsare: NVDA och VoiceOver.

Behandling av personuppgifter 

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i samband med tillgänglighetsrespons: Behandling av personuppgifter 

Lämna synpunkter 

Har du upptäckt brister i tillgängligheten? Vi är tacksamma om du hör av dig med dina synpunkter så att vi kan bättra oss. 

Lämna dina synpunkter via e-post till: accessibility@agria.se

Kundservice 

Om du har frågor, klagomål eller behöver hjälp är du välkommen att vända dig till kundservice.