1. Be din skadereglerare att pröva ärendet igen

De flesta frågetecken brukar kunna rätas ut vid ett personligt samtal, så kontakta i första hand din skadereglerare.

Är du osäker på vem din skadereglerare är så kan du hitta information om det i brevet du har fått i samband med hanteringen av ditt ärende. Du kan även ringa oss på 0775-88 88 88 så hjälper vi dig.

2. Be om ny prövning

Är du, efter kontakt med din skadereglerare, ändå inte nöjd med ett beslut i ditt ärende kan du begära att Agria prövar ditt ärende på nytt. Vi vill då ha din begäran skriftligen.

Det är viktigt att du själv så utförligt som möjligt skriver ner varför du anser att beslutet är felaktigt och att du skickar med all information du har i ärendet.

Din begäran mejlar du till vår mejlbrevlåda som du finner nedan. Det är alltid en annan handläggare än den som från början reglerade ärendet som går igenom alla underlag och information på nytt.

Mejla en begäran om omprövan till

Tänk på att ange ditt försäkringsnummer i ämnesraden på ditt mejl.

Gäller ärendet hund, katt eller smådjur:

omprovning@agria.se

Gäller ärendet häst:

hast@agria.se

Gäller ärendet lantbruk:

lantbruk@agria.se       

Vi behöver uppgifter om:

  • Försäkringsnummer eller skadenummer
  • Vilket beslut du vill att vi prövar igen
  • Information om varför du anser att beslutet är felaktigt
  • Eventuell ny information som saknats vid tidigare prövning
  • Eventuella andra kompletteringar

Gäller kompletteringarna tillägg, förtydliganden eller ändringar i journal behöver du skicka med journalen tillsammans med din omprövning.

3. Be om omprövning i Skadeprövningsnämnden

Om du redan har omprövat ditt ärende med Agria har du möjlighet att få ärendet prövat hos Agrias skadeprövningsnämnd Nämnden består av representanter från Sveriges Veterinärförbund och djurägarorganisationer. Skadeprövningsnämnden gör en egen bedömning av ditt fall och Agrias policy är att alltid följa nämndens rekommendationer. Prövningen är kostnadsfri.

Så överklagar du till Skadeprövningsnämnden:

  • Märk ärendet med ditt namn, försäkringsnummer och skadenummer
  • Skriv ner vad ärendet gäller och vad du vill att nämnden ska ta ställning till
  • Mejla din överklagan till skadeprövningsnämnden för sällskapsdjur eller häst

Mejla din överklagan till

skadeprovningsnamnden@agria.se (hund, katt eller smådjur)

Skadeprovningsnamnden.hast@agria.se (häst)

Vill du posta en överklagan gör du det till

Skadeprövningsnämnden
Agria Djurförsäkring
Box 70306
107 23 Stockholm

4. Om du som privatperson, fortfarande inte är nöjd

Vid tvist i försäkringsfrågor har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som är en nämnd för alternativ tvistlösning. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns bland annat vissa värde- och tidsgränser. Vi åtar oss att medverka i Allmänna Reklamationsnämndens behandling av tvisten.

Allmänna reklamationsnämnden
Kungsholmstorg 5
Box 174
101 23 Stockholm
Tel: 08-508 860 00
Webbplats: www.arn.se

5. Domstol

Du kan även vända dig till domstol för att få ditt ärende prövat. Rättsskyddsförsäkring i din hemförsäkring kan i vissa fall gälla vid tvisten. Du betalar då enbart självrisken. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag.

6. Preskriptionsregler

Preskription innebär att du kan förlora din möjlighet till ersättning från försäkringen om du inte framställer ditt krav inom en viss tid. Du förlorar din rätt till försäkringsersättning eller annat skydd om du inte väcker talan mot oss inom tio år från den tidpunkt när det förhållande som enligt försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde. Om anspråk framställts till oss inom den tid som angetts här ovan, har du alltid sex månader på dig att väcka talan mot oss, sedan vi tagit slutlig ställning till anspråket.

7. Kostnadsfri konsumentrådgivning i försäkringsfrågor

Konsumenternas försäkringsbyrå, 0200 - 22 58 00
www.konsumenternas.se

Konsumentverket (Hallå konsument)
www.hallakonsument.se

Konsumenternas Bank- och finansbyrå, 0200 - 22 58 00
www.konsumenternas.se

Konsumentvägledaren i din kommun.

Konsumenternas

Konsumenternas bank- & finansbyrå och försäkringsbyrå lämnar upplysningar och rådgivning i försäkringsfrågor. Du når dem på tel.: 0200–225800

Läs mer på: https://www.konsumenternas.se och i klagoguiden.