• Kolla alla kopplingar, sladdar, vajer och dörrlås innan ni åker och även innan hemresan efter exempelvis en lång tävlingsdag.
  • Katastrofbromsvajern ska inte fästas runt kulhalsen på dragkroken om det finns en ögla att fästa den i. Öglan ska i så fall finnas nära eluttaget för släpvagnen, vid fästet för dragkroken. Vissa EU-typgodkända kulkopplingar saknar ögla för att fästa katastrofbromsvajern. Om du har en demonterbar dragkrok måste du säkerställa att den är korrekt fastsatt i bilen innan du kopplar på släpet.
  • Det har förekommit att man lyckats sätta belysningssladden fel så transporten blinkar till höger när bilen svänger till vänster. Det är lätt att förstå faran med det - kolla att sladden är rätt isatt!
  • Kontrollera att alla lampor fungerar. Om det är problem beror det ofta på bilens elsystem eller att uttaget i bilen är smutsigt, vilket leder antingen till kortslutning eller dålig kontakt.
  • Bind inte hästen i bommen utan i öglan i väggen framför. Om hästen blir hängande över och man måste ta ner bommen som hästen är bunden i ökar risken för skador ännu mer.
  • Använd alltid lädergrimma. Nylongrimmor håller "för bra" och går inte sönder om hästen blir hängande. Dessutom kan de ge allvarliga brännskador om hästen drar hårt.
  • Kolla att draghansken sitter ordentligt på kulan och att det är tryck neråt. Det har hänt många gånger att man åkt några hundra meter och sedan har transporten hoppat av!
  • Flera allvarliga olyckor har hänt när hästar trampat genom golvet i en transport i full fart. Det är viktigt att ofta göra rent och att lyfta gummimattan så att golvet torkar ordentligt.
  • Rätt däck på rätt plats! Grundregeln är att om det är olika däck på bilen och transporten skall transporten ha de bromseffektivaste däcken.