Distansritt - Så förbereder du din häst på bästa sätt

Distansritt kan beskrivas som ett maraton till häst. Det krävs en hel del träning och förberedelser för att din häst ska orka och vara hållbar. Landslagsryttaren Ingrid Boström berättar och ger tips på hur du förbereder din häst inför distansritten.

Distansritt är en kul tävlingsform och en riktig utmaning. Det krävs kondition och uthållighet både från hästens och från ryttarens sida men hur ska du förbereda och träna din häst? Ingrid Boström, erfaren distansryttare och landslagsryttare ger tips på hur du väljer häst och hur du tränar den för att vara hållbar och orka påfrestningarna som distansridning innebär.

Ingrid Boström rider i Svenska seniorlandslaget i distans. Hon började sin ryttarkarriär med hoppning och fälttävlan men till slut kände hon att det blev lite för högt och lite för farligt och då sadlade hon om till distans. När Ingrid tillsammans med sitt halvblod startade sitt första SM i distans gick de i mål på en tionde plats, efter det tänkte hon:

– Kan jag komma 10:a i mål på SM när jag inte gjort en storsatsning borde jag kunna göra det ännu bättre om jag verkligen satsar 100 procent.

Knep ett silver

Så året därpå gjorde hon en helhjärtad satsning på distansen och lyckades knipa en silvermedalj i SM men då på ett annat halvblod än året innan.

– Efter det var jag fast! berättar Ingrid.

För att kunna hävda sig bättre på tävlingarna valde Ingrid att börja rida Arabiska fullblod istället för halvblod.

– En Arab till skillnad från ett halvblod har en lättare kroppstyp som lämpar sig väl för distans. Araber är helt enkelt lagom stora, uthålliga och smidiga.

 

Fotograf: Maria Schedin

Prisutdelning i Young Rider-klassen på Nordiskt Mästerskap 2011

Ingrids tips på hur du väljer en bra distanshäst

  • Hållbarhet
    Det viktigaste med en distanshäst är att den är hållbar. För att vara hållbar krävs en korrekt beställning, så var noga med att hästen har bra hovar med en regelbunden form som inte ser ut att vara felbelastade. Gångarterna ska vara vägvinnande, rena och lätta. Titta noga på traven så att hästen inte biljarderar. Det är ett onödigt moment i traven och det kan påverka hållbarheten.

  • Storlek
    Kroppstypen ska inte vara för tung, en häst på cirka 155 cm är lagom stor. Den orkar bära en vuxen människa utan att behöva bära på för mycket egen vikt som orsakar belastning, vilket kan leda till förslitningar.

  • Psyket
    Psyket är också något att tänka på eftersom pulsen spelar en viktig roll inom distans. Pulsen får inte vara för hög när du kommer in till veterinärkontrollerna längs med banan och hästen måste därför snabbt komma ner i puls. Har du en häst som är nervös och lättskrämd kan pulsen bli hög trots en utmärkt kondition. Det kan avgöra om ni kan fortsätta tävlingen eller om ni måste utgå.

  • Viktigt att trivas
    Tänk på att ni kommer att spendera många timmar tillsammans så det är viktigt att ni trivs ihop.

 

Kontrollera att hästen du köper har korrekt benställning och bra hovar

Träna hästen rätt för lång hållbarhet

Om du köper en unghäst kan de två första åren vara bra att lägga på allsidig träning. Om det visar sig att hästen du köpt inte passar till distans kan den vara lättare att sälja om den är bra grundriden. Hållbarheten är a och o inom distans så det gäller att stärka hästens skelett, senor, ligament och leder. Det bästa sättet att göra det är genom att rida på olika typer av underlag, att variera mellan gräs, grus, asfalt och skogsstigar. Mycket skritt och långsam trav stärker din häst.

När din häst är fem år får den som tidigast starta en clear round som är mellan 40-50 kilometer. Denna klass måste genomföras innan hästen är kvalificerad att starta i tävlingsklasserna. Även om du planerar att tävla en distans på en längre sträcka bör du inte rida de sträckorna hemma. Tre till fyra timmars träning på cirka fyra mil är lagom träning hemma annars ger det mer slitage än träning.

För att träna upp muskelstyrkan är back-klättring ett alldeles utmärkt alternativ. Om det finns tillgång till en ganska brant backe är både upp- och nedförsklättring effektiv träning.

Intervallträning

Intervallträning kan utföras för att bygga upp lung- och hjärtkapacitet. En normal sträcka för intervallträning är 300 meter i högt tempo för att sedan varva ner och jogga för återhämtning. För distanshästar kan det vara lämpligt att variera träningen genom att inte hålla ett fullt så högt tempo och rida en sträcka på 1600 meter och sedan varva ner. För att kontrollera att pulsen går ner som den ska kan det vara bra att använda sig av en pulsklocka. Den är även bra att använda för att se om hästen arbetas tillräckligt intensivt.   

Under vintermånaderna när det kan vara svårt att använda sig av terrängen på grund av väder och vind kan du passa på att träna dressyr för lydnad och smidighet. Andra tips på aktivering kan vara tömkörning och om det finns tillgång till exempelvis en korall kan det även vara kul att aktivera din häst med lösgalopp och andra lydnadsövningar.

När du planerar att tävla distans bör du träna din häst att kunna gå i en grupp med andra hästar. Den måste även finna sig i att bli lämnad av hela gruppen hästar. Den ska kunna gå först, längst bak och även bli om omgalopperad. Din häst måste också vara van vid att bli undersökt över hela kroppen eftersom det förekommer vid veterinärkontrollerna under tävling. 

Foder för en distanshäst

En distanshäst tränas för att vara uthållig. Därför kan det vara bra att se över foderstaten så att den är anpassad för det. Största delen av fodergivan ska bestå av stråfoder men om hästen är i hård träning kan det vara bra att komplettera med någon form av kraftfoder. Dagen innan tävling kan det vara bra att undvika kraftfoder och ge en större mängd stråfoder. Timmar av ordentlig ansträngning kräver reserver av energi och vatten så se till att magsäck och tarmar är fyllda. På själva tävlingsdagen är det bäst att undvika kraftfoder helt eftersom det ger mindre fyllnad än stråfoder och kräver en hel del vatten för magsmältningen.

Bekväm klädsel och utrustning

Distansritt handlar om många timmar i sadeln och det är ett måste med bekväma kläder och utrustning. Sadeln måste i första hand utprovas efter hästen så att den inte skaver och ger tryckskador men även du måste kunna spendera ett antal timmar i den utan att få ont. Det finns en mängd olika vojlockar att välja mellan, men se till att välja en modell och material som inte bränner och skaver. Vissa hästar kan behöva benskydd och då finns skydd gjorda av neopren som både är lätta och mjuka för att undvika skav.

Det finns speciellt framtagna träns som är gjorda av plast för att tåla stora mängder vatten. Vissa träns har även spännen som gör det enkelt att ta bort bettet för att få en grimma istället.

Skoning och verkning är extremt viktig både för att hästen ska ha en korrekt benställning men också för att få rätt grepp i terrängen. Det finns ett brett urval av lämpliga skor så rådgör med din hovslagare om vad som kan vara lämpligt för just din hästs ändamål.

Som ryttare gäller det att ha en prydlig och bekväm klädsel som lämpar sig för många timmar i sadeln. De krav som finns på tävling är att tröjan ska ha krage och ärm. Om du väljer att rida i skor utan klack ska du ha någon form av säkerhetsstigbyglar. Hjälm och nummerlapp är obligatoriskt. Sporrar, spö och hjälptyglar är förbjudet att använda men martingal med löpande ringar är godkänt.

Gillar? 10 av 10 gillade, 5 i betyg