Johan Lenz är veterinär och jobbar till vardags tillsammans med den svenske landslagsveterinären Jonas Tornell på hans klinik i Ängelholm. I början av augusti byttes kliniken mot en något annorlunda arbetsmiljö - ett flygplan lastat med 43 av världens bästa hopphästar.

- Det var första gången jag flög med hästar, det var en intressant upplevelse. Det var fantastiskt att se hur bra hästarna hanterade det, berättar Johan. 

Med på flyget, som lyfte från belgiska Liege, fanns de fem svenska OS-hästarna i hoppning - Malin Baryard Johnssons Cue Channa, Peder Fredricsons All In, Rolf-Göran Bengtssons Unita, Henrik von Eckermanns Yajamila och reserven Charlotte Mordasinis Romane du Thiel.

- För All In och Cue Channa var det första gången de flög, men Yajamila är flygvan - hon har varit i både Dubai och Beijing. Men alla hästarna tog det väldigt bra.

Till vänster: Romane du Thiel passade på att koppla av under flygresan.
Till höger: Containrarna med hästar körs fram till liften som ska ta dem in i planet. 

Rutinerad personal på flyget

Johan Lenz hade sällskap av ytterligare en veterinär, Brasiliens lagveterinär, och fem hästskötare med flygvana. Dessutom fanns två personer från transportfirman med på planet, för att se till att de 43 hästarna mådde bra.
Det var en lång procedur att lasta på samtliga hästar på flygplanet, något som tog tre-fyra timmar.

- De hästar som lastades in i containrarna först fick stå rätt länge och vänta. Sedan tog själva flygningen cirka elva timmar, innan de lastades av planet och på en lastbil som körde dem till stallarna i Rio, berättar Johan Lenz.

Varje container har vanligtvis plats för tre hästar, men till OS valde man att ha två hästar i varje för att ge dem lite mer plats. Och det gäller att tänka till i planeringen - en hingst kan till exempel inte dela container med ett sto.

Veterinärerna på planet var väl förberedda om något skulle inträffa under resan, som ett kolikfall eller en sårskada. Mediciner och allt som kan tänkas behövas fanns nedpackat, men oftast går det väldigt lugnt till under flygresorna.

- Det är på- och avlastningen som kan vara lite bullrig, men när planet väl är i luften så är det ingen större skillnad för hästarna mot att stå i en lastbil, säger Johan Lenz. 

Lastning på löpande band

Före flygningen promenerades hästarna för hand, för att få röra på sig ordentligt innan de gick in i containrarna. Sedan drogs de med hjälp av en bil fram till planet, där de lastades in via en skylift och rullades in i planet. 

Ett flygplan lastat med hästar har inte många likheter med ett passagerarplan.


Vid landningen i Rio fanns fler hästskötare och veterinärer på plats för att ta emot hästarna, som kördes direkt till stallarna i Deodoro där ridsportens OS avgörs.

- De svenska hästarna var pigga och fräscha allihop, och alla hästarna mådde bra. Vi var den största flighten till Rio av alla de plan med hästar som flögs till OS, berättar Johan Lenz. 

Landslagsveterinären Jonas Tornell är på plats under hela OS, men för Johan blev det bara några timmar i Rio innan han själv satte sig på ett flyg tillbaka till Sverige. 

- Jag hann ändå få en känsla av OS, med folk från alla delar av världen. Det var en häftig upplevelse, avslutar han.